Πλοία που κάποτε διέσχιζαν ωκεανούς και πέλαγα, μετέφεραν επιβάτες και εμπορεύματα και έσφυζαν από ζωή τώρα σαπίζουν στο...μοναδικό καραβοστάσι της χώρας, που βρίσκεται κατά μήκος του παραλιακού μετώπου της Ελευσίνας. Ωστόσο, το «νεκροταφείο πλοίων», όπως το αποκαλούν οι κάτοικοι της περιοχής, που δημιουργήθηκε λόγω της έλλειψης διαλυτηρίου σε μια παραδοσιακά ναυτική χώρα, έχει εξελιχθεί σε τεράστια οικολογική «βόμβα», εκθέτοντας σε κίνδυνο τη δυτική πλευρά της Αττικής. Τα «Π» βρέθηκαν στο παράκτιο μέτωπο της Ελευσίνας, όπου δεκάδες πλοία σκουριάζουν παρατημένα και «δακρύζουν από πετρελαιοειδή», και διαπίστωσαν ότι η κρατική αναλγησία, η σύγχυση αρμοδιοτήτων που επικρατεί μεταξύ των φορέων, αλλά και η αδιαφορία της κεντρικής διοίκησης είναι μερικοί από τους παράγοντες που διαιωνίζουν το πρόβλημα και προσθέτουν κάθε χρόνο επιπλέον βάρη στην τοπική κοινωνία.

Σύμφωνα με τον δήμαρχο Ελευσίνας Γιώργο Τσουκαλά, τα πλοία που υπάρχουν στην περιοχή χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες. Μιλώντας στα «Π», εξήγησε ότι η πρώτη κατηγορία αφορά τα παροπλισμένα πλοία, που εξαιτίας της ναυτιλιακής κρίσης έχουν ακινητοποιηθεί εκεί. Η δεύτερη κατηγορία αφορά 27 πλοία, που από την πολυκαιρία και τη μη χρησιμοποίησή τους ναυάγησαν στην Ελευσίνα, και η τρίτη περιλαμβάνει 19 επικίνδυνα και επιβλαβή ναυάγια. Ο ίδιος τόνισε ότι τα ναυάγια αυτά είναι επικίνδυνα για δύο λόγους, καθώς από τη μία εμποδίζουν την ασφαλή μετακίνηση των διερχόμενων πλοίων και είναι πιθανό να γίνει κάποιο ατύχημα ή κάποια σύγκρουση και από την άλλη κάποια από αυτά έχουν μέσα υλικά τα οποία ενδέχεται να προκαλέσουν οικολογικό πρόβλημα και περιβαλλοντική καταστροφή, αν δεν γίνει ανέλκυση του πλοίου που τα μετέφερε ή απάντληση των καυσίμων του.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΥΘΥΝΕΣ

Το επικίνδυνο αυτό αγκυροβόλι, που βρίσκεται μέσα στο λιμάνι της Ελευσίνας, ενεργοποίησε τα ανακλαστικά της τοπικής κοινωνίας, η οποία αυτοοργανώθηκε και δημιούργησε μια επιτροπή κατοίκων που παλεύει για αυτό το θέμα. Μέλος αυτής της επιτροπής είναι και ο Μελέτης Καβαδίας, ο οποίος μιλώντας στα «Π» ανέφερε πως «από τις αρχές της δεκαετίας του 1990 άρχισαν να προσορμίζονται στην περιοχή μας παροπλισμένα πλοία. Πλοιοκτήτες παίρνουν άδεια από το Λιμεναρχείο και αφήνουν εδώ τα πλοία τους για δεκαετίες». Ο κ. Καβαδίας συνέχισε ξεκαθαρίζοντας πως την αποκλειστική ευθύνη για αυτό το χρόνιο πρόβλημα της περιοχής έχει ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (ΟΛΕ), ο οποίος είναι και ο μόνος διαχειριστής του χώρου αυτού, επισημαίνοντάς μας πως «ως επιτροπή, έχουμε στείλει επιστολές σε δημάρχους στον ΟΛΕ, αλλά δεν έχει γίνει τίποτα, γιατί όλοι μάς λένε πως δεν έχουν λεφτά, δεν έχουν πόρους. Ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας είναι πλεονασματικός κάθε χρόνο. Από τη σύστασή του, το 2002, είναι πλεονασματικός και τα λεφτά αυτά τα παίρνει το υπουργείο Οικονομικών. Τα πλοία που σαπίζουν σκουριάζουν, βυθίζονται και παραμένουν εδώ την ίδια στιγμή που ο ΟΛΕ δεν κάνει τίποτα. Για αυτό κι εμείς ρωτάμε τον πρόεδρό του: το πλεόνασμα των δύο τελευταίων ετών τι έγινε; Ένα μέρος από αυτό, ένα μικρό ποσοστό, δεν θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να καθαριστούν οι προβλήτες, στις οποίες υπάρχουν ακόμα και βυθισμένα αλιευτικά σκάφη ή σκάφη αναψυχής;».

Ο κ. Χρήστος Χρηστάκης, από τη μεριά του, επίσης μέλος και εκπρόσωπος της ίδιας επιτροπής, δήλωσε πως «υπάρχουν βυθισμένα πλοία με καύσιμα. Τα πλοία αυτά αποτελούν οικολογική "βόμβα" για την περιοχή». Ο ίδιος στάθηκε ιδιαίτερα στο πλοίο «Slops», το οποίο, όπως μας περιέγραψε, «πήρε φωτιά το 2000 και στη φωτιά αυτή σκοτώθηκε μάλιστα ένας ναυτεργάτης. Στη συνέχεια, το 2007, ήρθε στην Ελευσίνα με σκοπό τη διάλυσή του στη Βλύχα». «Εδώ κόπηκε η υπερκατασκευή του, ό,τι υπάρχει δηλαδή πάνω από το κατάστρωμα, και πήρε τρεις φορές φωτιά. Στη συνέχεια ανακλήθηκε η άδεια διάλυσης από το Λιμεναρχείο και εγκαταλείφθηκε οποιαδήποτε προσπάθεια», πρόσθεσε και συνέχισε: «Το πλοίο αυτό έχει στα αμπάρια του 500 τόνους πίσσα και 800 κυβικά πετρελαιοειδή κατάλοιπα. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε το "Slops" έχει ήδη παραμορφωθεί και από τις δύο μεριές. Βρίσκεται παρατημένο, ημιδιαλυμένο και σε κατάσταση παντελούς διάβρωσης. Τα πετρελαιοειδή του βγαίνουν από τον χώρο φύλαξης και συγκρατούνται προς το παρόν από ένα πλωτό φράγμα, που μπήκε μόλις τον τελευταίο μήνα, ύστερα από εισαγγελική παρότρυνση».


Η ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ

Ο κ. Χρηστάκης στη συνάντηση που είχαμε μαζί του δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην αδιαφορία που έχουν επιδείξει στο θέμα αυτό οι αρμόδιοι φορείς, αλλά και το ίδιο το γραφείο του πρωθυπουργού, το οποίο και επισκέφθηκαν. «Πριν από λίγο διάστημα στείλαμε μία επιστολή, με την οποία ενημερώσαμε με κάθε λεπτομέρεια τον πρωθυπουργό για όλα αυτά που συμβαίνουν στο παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας. Του ζητήσαμε να δώσει μια λύση σε ένα θέμα που δεν έχει δώσει εδώ και δεκαετίες κανένα υπουργείο, κανένα ΤΑΙΠΕΔ, κανένας αρμόδιος φορέας και οργανισμός. Πριν από λίγες ημέρες, μάλιστα, τον επισκεφθήκαμε. Κάναμε πορεία και φτάσαμε μέχρι το γραφείο του. Εκεί μας υποδέχτηκε ο κ. Βερναρδάκης, ο οποίος μας παρέπεμψε ξανά στο αρμόδιο υπουργείο και στον κ. Κουρουμπλή, που τόσο καιρό δεν έχει κάνει τίποτα. Είναι προφανές ότι μας κοροϊδεύουν», σχολίασε.

Η οικολογική αυτή «βόμβα», που βρίσκεται «αγκυροβολημένη» μόλις λίγα χιλιόμετρα από την πρωτεύουσα της χώρας, στην πίσω αυλή της Αττικής, είναι κάτι που «φέρνει εικόνες θλίψης, αλλά και θυμού για την αδιαφορία της πολιτείας να προστατέψει το μεγαλύτερό μας αγαθό, το ίδιο μας το φυσικό περιβάλλον», όπως επισήμανε χαρακτηριστικά ο Τάκης Γρηγορίου, υπεύθυνος για θέματα ενέργειας και κλιματικών αλλαγών στην Greenpeace.

Ο κύριος Γρηγορίου έκρουσε μάλιστα τον κώδωνα του κινδύνου και τόνισε πως «η παρουσία ενός νεκροταφείου πλοίων λίγο έξω από το λιμάνι της Ελευσίνας σημαίνει αυτόματα πως μία ωρολογιακή βόμβα είναι έτοιμη να εκραγεί ανά πάσα στιγμή» και αναρωτήθηκε για το «αν θα πρέπει να ζήσουμε άλλη μία "Αγία Ζώνη ΙΙ" για να κινητοποιηθούν επιτέλους οι Αρχές και να καθαρίσουν τον Σαρωνικό από τα δεκάδες σαπιοκάραβα που ρημάζουν μπροστά στα μάτια μας».


Πολιτιστική πρωτεύουσα

Η δύσκολη, χρονοβόρα και δαπανηρή διαδικασία της ανέλκυσης των βυθισμένων πλοίων, καθώς και τα χαμηλά ποσά που θα πάρουν οι εταιρείες από την κοπή και πώληση των μετάλλων του κάθε πλοίου αποτελούν τροχοπέδη και εμποδίζουν την απομάκρυνση των ναυαγίων από την περιοχή του κόλπου της Ελευσίνας. Για αυτό και όσοι διαγωνισμοί έγιναν κατά το παρελθόν από τον ΟΛΕ κηρύχθηκαν άγονοι. Μια λύση στο θέμα αυτό, όπως δήλωσε στα «Π» και ο δήμαρχος Ελευσίνας Γιώργος Τσουκαλάς, είναι να κινητοποιηθούν όλοι οι αρμόδιοι φορείς και να διεκδικήσουν ευρωπαϊκά κονδύλια. «Το γεγονός πως η Ελευσίνα είναι Πολιτιστική πρωτεύουσα για το 2021 ενδεχομένως να βοηθήσει την κατάσταση, αλλά, ακόμα και να μην ήταν, πάλι αυτός θα ήταν ο σωστός δρόμος για να διασφαλιστεί η ασφάλεια στη ναυσιπλοΐα στην περιοχή, αλλά και για να απομακρυνθεί αυτός ο περιβαλλοντικός κίνδυνος», κατέληξε.








 
Top