Σήμερα, μετά την αποκομιδή άνω του 95% των απορριμμάτων που συσσωρεύτηκαν κατά το δεκαήμερο των πανελλαδικών κινητοποιήσεων των συμβασιούχων εργαζομένων στον τομέα την καθαριότητας, αισθάνομαι την υποχρέωση να ενημερώσω τους δημότες του Πειραιά για την πραγματικότητα. Πολλά ειπώθηκαν και γράφηκαν, κάποια δίκαια κάποια όχι, αφού δεν ήταν υποχρεωμένοι οι πολίτες να παρακολουθούν τη διαμάχη μεταξύ των εργαζομένων και της Κυβέρνησης, ούτε να γνωρίζουν τις δημόσιες δηλώσεις μου αυτήν την περίοδο.
Πιο συγκεκριμένα θα ήθελα να τονίσω επιγραμματικά 16+ 1 σημεία για να λυθούν οι οποίες απορίες και να ξεκαθαρίσω τυχόν θολά σημεία:
1. Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων αφορούσαν διεκδικήσεις τους από την Κυβέρνηση και όχι από τους Δήμους.
2. Η μορφή δράσης των εργαζομένων περιελάμβανε καταλήψεις στα αμαξοστάσια, στους ΧΥΤΑ όπου γίνεται η εναπόθεση των απορριμμάτων καθώς και 2 24ώρες απεργίες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ακινητοποίηση των οχημάτων στα αμαξοστάσια των Δήμων.
3.Οι εργαζόμενοι επέτρεπαν να βγαίνουν καθημερινά μόνο 5 απορριμματοφόρα στην αρχή και 10 στη συνέχεια, ως οχήματα ασφαλείας σύμφωνα με το Νόμο, για την αποκομιδή απορριμμάτων από Νοσοκομεία, από χώρους κοντά σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, από το Πανεπιστήμιο Πειραιά και από λαϊκές αγορές.
4.Κατα τη διάρκεια των κινητοποιήσεων δεν υπήρχε ΑΠΟΛΥΤΩΣ καμία
ενέργεια που θα μπορούσε να κάνει ο Δήμος και δεν το έπραξε. Τα χέρια μας ήταν δεμένα.
5.Κανένας Δήμος, λόγω χρονικών και γραφειοκρατικών περιορισμών, δεν θα μπορούσε να συμβληθεί με ιδιωτική εταιρία εν μέσω αυτής της έκτακτης κατάστασης. Για το λόγο αυτό ΚΑΝΕΝΑΣ Δήμος δεν το έπραξε παρά τις προθέσεις που εξέφρασαν ορισμένοι Δήμαρχοι.
6.Μικρότεροι Δήμοι από τον Πειραιά, με καθόλου ή ελάχιστους συμβασιούχους των οποίων τα αμαξοστάσια δεν είχαν καταληφθεί και οι οποίοι περισυνέλεξαν τα απορρίμματα, δεδομένου ότι ο ΧΥΤΑ της Φυλής ήταν υπό κατάληψη, ίσως τα αποθήκευσαν σε άλλους χώρους. Αυτό λόγω του όγκου των απορριμμάτων δεν μπορούσε σε καμία περίπτωση να γίνει στον Πειραιά.
7.Ο Δήμος Πειραιά παράγει καθημερινά περίπου 220 τόνους σκουπιδιών και ως εκ τούτου τις ημέρες των κινητοποιήσεων συσσωρεύτηκαν στην πόλη περισσότεροι από 2200 τόνοι απορριμμάτων.
8. Το προσωπικό του Δήμου Πειραιά που εργάζεται στον τομέα της καθαριότητας είναι 173 μόνιμοι υπάλληλοι και 224 συμβασιούχοι. Η δυσαναλογία αυτή αποτελεί ένα ακόμα χρόνιο πρόβλημα, το οποίο κληρονομήσαμε.
9.Ο στόλος απορριμματοφόρων αλλά και των υποστηρικτικών μηχανημάτων (ανοιχτά φορτηγά, φορτωτές, πλυστικά, υδροφόρες ,jcb) επαρκεί οριακά για την καθημερινή αποκομιδή και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στους χρόνους που θα επιθυμούσαμε σε έκτακτες καταστάσεις όπως αυτή που ζήσαμε.
10.Γνωρίζοντας αυτά τα δεδομένα δήλωσα δημόσια ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 5-6 μέρες για να επανέλθει η πόλη στην προ κινητοποιήσεων κατάσταση.
11.Η αποκομιδή ξεκίνησε ΑΜΕΣΑ από τις πρώτες πρωινές ώρες της Παρασκευής 30/6, αμέσως μόλις έληξε η 24ωρη απεργία.
12.Παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες λόγω καύσωνα το Σαββατοκύριακο αλλά και το γεγονός ότι την Κυριακή ο ΧΥΤΑ στη Φυλή κλείνει στη 1μμ, έγινε συνολικά μέχρι και σήμερα το πρωί αποκομιδή 2.479.340 κιλών απορριμμάτων, ενώ εξακολουθούσαν όλο αυτό το διάστημα να παράγονται καθημερινά 220 τόνοι απορριμμάτων.
13.Οι επιλογές της Διεύθυνσης καθαριότητας για την αποκομιδή ήταν δυο: Η πρώτη, η αποκομιδή να έχει κυρίως επικοινωνιακό χαρακτήρα και να καθαριστούν άμεσα τα σημεία ενδιαφέροντος για τα ΜΜΕ. Η δεύτερη, η οποία και επιλέχθηκε, ήταν να ξεκινήσει ταυτόχρονα σε όλες τις δημοτικές κοινότητες ώστε να μην αδικηθεί κανένας δημότης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα στις μεγαλύτερες να καθυστερήσει η διαδικασία περισσότερο σε σχέση με τις μικρότερες όπως π.χ. στην 3η (Νέο Φάληρο) ολοκληρώθηκε η αποκομιδή τη Δευτέρα ενώ στη 2η (κέντρο) σήμερα.
14.Η καθαρή πόλη είναι αυτονόητη απαίτηση των Δημοτών. Για το λόγο αυτό 3 χρόνια προσπαθούμε συστηματικά και έχουμε καταφέρει να είναι ο Πειραιάς μια πιο καθαρή πόλη σε σχέση με το παρελθόν και να γινόμαστε όλο και καλύτεροι σε αυτό τον τομέα. Αυτό το αναγνωρίζουν και οι αντιπολιτευόμενοι συνδυασμοί στον απολογισμό κάθε έτους.
15.Η προσπάθεια μας συνεχίζεται. Συμβληθήκαμε με τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων του ΕΣΔΝΑ στο Σχιστό, ώστε να μειωθεί σημαντικά ο χρόνος αποκομιδής αλλά και το λειτουργικό κόστος και να εξοικονομηθούν πόροι που θα επιστρέψουν στην ενίσχυση της καθαριότητας.
16.Από την αρχή του χρόνου ο Δήμος Πειραιά έχει ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες για να γίνει διαγωνισμός προκειμένου να ενισχυθεί ο στόλος και κυρίως τα υποστηρικτικά μηχανήματα καθαριότητας. Ο διαγωνισμός θα βγει στον αέρα εντός του 2017.
17. Η Δημοτική Αρχή του Πειραιά είχε δεσμευτεί προεκλογικά ότι θα στηρίξει τους εργαζόμενους στην καθαριότητα. Προφανέστατα όμως ακόμα ισχυρότερη ήταν και παραμένει η δέσμευση για μια καθαρή πόλη. Στην κατεύθυνση αυτή και καθώς οι Δήμοι και φυσικά οι Δήμαρχοι είναι παντελώς αδύναμοι να αντιδράσουν στις διαφωνίες μεταξύ εργαζομένων και κυβέρνησης ελπίζω να υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις της. Σε διαφορετική περίπτωση είναι βέβαιο ότι θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε παρόμοιες καταστάσεις και τότε θα είμαστε υποχρεωμένοι να εξετάσουμε ΚΑΘΕ εναλλακτική λύση.
Πιο συγκεκριμένα θα ήθελα να τονίσω επιγραμματικά 16+ 1 σημεία για να λυθούν οι οποίες απορίες και να ξεκαθαρίσω τυχόν θολά σημεία:
1. Οι κινητοποιήσεις των εργαζομένων αφορούσαν διεκδικήσεις τους από την Κυβέρνηση και όχι από τους Δήμους.
2. Η μορφή δράσης των εργαζομένων περιελάμβανε καταλήψεις στα αμαξοστάσια, στους ΧΥΤΑ όπου γίνεται η εναπόθεση των απορριμμάτων καθώς και 2 24ώρες απεργίες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ακινητοποίηση των οχημάτων στα αμαξοστάσια των Δήμων.
3.Οι εργαζόμενοι επέτρεπαν να βγαίνουν καθημερινά μόνο 5 απορριμματοφόρα στην αρχή και 10 στη συνέχεια, ως οχήματα ασφαλείας σύμφωνα με το Νόμο, για την αποκομιδή απορριμμάτων από Νοσοκομεία, από χώρους κοντά σε βρεφονηπιακούς σταθμούς, από το Πανεπιστήμιο Πειραιά και από λαϊκές αγορές.
4.Κατα τη διάρκεια των κινητοποιήσεων δεν υπήρχε ΑΠΟΛΥΤΩΣ καμία
ενέργεια που θα μπορούσε να κάνει ο Δήμος και δεν το έπραξε. Τα χέρια μας ήταν δεμένα.
5.Κανένας Δήμος, λόγω χρονικών και γραφειοκρατικών περιορισμών, δεν θα μπορούσε να συμβληθεί με ιδιωτική εταιρία εν μέσω αυτής της έκτακτης κατάστασης. Για το λόγο αυτό ΚΑΝΕΝΑΣ Δήμος δεν το έπραξε παρά τις προθέσεις που εξέφρασαν ορισμένοι Δήμαρχοι.
6.Μικρότεροι Δήμοι από τον Πειραιά, με καθόλου ή ελάχιστους συμβασιούχους των οποίων τα αμαξοστάσια δεν είχαν καταληφθεί και οι οποίοι περισυνέλεξαν τα απορρίμματα, δεδομένου ότι ο ΧΥΤΑ της Φυλής ήταν υπό κατάληψη, ίσως τα αποθήκευσαν σε άλλους χώρους. Αυτό λόγω του όγκου των απορριμμάτων δεν μπορούσε σε καμία περίπτωση να γίνει στον Πειραιά.
7.Ο Δήμος Πειραιά παράγει καθημερινά περίπου 220 τόνους σκουπιδιών και ως εκ τούτου τις ημέρες των κινητοποιήσεων συσσωρεύτηκαν στην πόλη περισσότεροι από 2200 τόνοι απορριμμάτων.
8. Το προσωπικό του Δήμου Πειραιά που εργάζεται στον τομέα της καθαριότητας είναι 173 μόνιμοι υπάλληλοι και 224 συμβασιούχοι. Η δυσαναλογία αυτή αποτελεί ένα ακόμα χρόνιο πρόβλημα, το οποίο κληρονομήσαμε.
9.Ο στόλος απορριμματοφόρων αλλά και των υποστηρικτικών μηχανημάτων (ανοιχτά φορτηγά, φορτωτές, πλυστικά, υδροφόρες ,jcb) επαρκεί οριακά για την καθημερινή αποκομιδή και δεν μπορεί να ανταποκριθεί στους χρόνους που θα επιθυμούσαμε σε έκτακτες καταστάσεις όπως αυτή που ζήσαμε.
10.Γνωρίζοντας αυτά τα δεδομένα δήλωσα δημόσια ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον 5-6 μέρες για να επανέλθει η πόλη στην προ κινητοποιήσεων κατάσταση.
11.Η αποκομιδή ξεκίνησε ΑΜΕΣΑ από τις πρώτες πρωινές ώρες της Παρασκευής 30/6, αμέσως μόλις έληξε η 24ωρη απεργία.
12.Παρά τις αντίξοες καιρικές συνθήκες λόγω καύσωνα το Σαββατοκύριακο αλλά και το γεγονός ότι την Κυριακή ο ΧΥΤΑ στη Φυλή κλείνει στη 1μμ, έγινε συνολικά μέχρι και σήμερα το πρωί αποκομιδή 2.479.340 κιλών απορριμμάτων, ενώ εξακολουθούσαν όλο αυτό το διάστημα να παράγονται καθημερινά 220 τόνοι απορριμμάτων.
13.Οι επιλογές της Διεύθυνσης καθαριότητας για την αποκομιδή ήταν δυο: Η πρώτη, η αποκομιδή να έχει κυρίως επικοινωνιακό χαρακτήρα και να καθαριστούν άμεσα τα σημεία ενδιαφέροντος για τα ΜΜΕ. Η δεύτερη, η οποία και επιλέχθηκε, ήταν να ξεκινήσει ταυτόχρονα σε όλες τις δημοτικές κοινότητες ώστε να μην αδικηθεί κανένας δημότης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα στις μεγαλύτερες να καθυστερήσει η διαδικασία περισσότερο σε σχέση με τις μικρότερες όπως π.χ. στην 3η (Νέο Φάληρο) ολοκληρώθηκε η αποκομιδή τη Δευτέρα ενώ στη 2η (κέντρο) σήμερα.
14.Η καθαρή πόλη είναι αυτονόητη απαίτηση των Δημοτών. Για το λόγο αυτό 3 χρόνια προσπαθούμε συστηματικά και έχουμε καταφέρει να είναι ο Πειραιάς μια πιο καθαρή πόλη σε σχέση με το παρελθόν και να γινόμαστε όλο και καλύτεροι σε αυτό τον τομέα. Αυτό το αναγνωρίζουν και οι αντιπολιτευόμενοι συνδυασμοί στον απολογισμό κάθε έτους.
15.Η προσπάθεια μας συνεχίζεται. Συμβληθήκαμε με τον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων του ΕΣΔΝΑ στο Σχιστό, ώστε να μειωθεί σημαντικά ο χρόνος αποκομιδής αλλά και το λειτουργικό κόστος και να εξοικονομηθούν πόροι που θα επιστρέψουν στην ενίσχυση της καθαριότητας.
16.Από την αρχή του χρόνου ο Δήμος Πειραιά έχει ήδη δρομολογήσει τις διαδικασίες για να γίνει διαγωνισμός προκειμένου να ενισχυθεί ο στόλος και κυρίως τα υποστηρικτικά μηχανήματα καθαριότητας. Ο διαγωνισμός θα βγει στον αέρα εντός του 2017.
17. Η Δημοτική Αρχή του Πειραιά είχε δεσμευτεί προεκλογικά ότι θα στηρίξει τους εργαζόμενους στην καθαριότητα. Προφανέστατα όμως ακόμα ισχυρότερη ήταν και παραμένει η δέσμευση για μια καθαρή πόλη. Στην κατεύθυνση αυτή και καθώς οι Δήμοι και φυσικά οι Δήμαρχοι είναι παντελώς αδύναμοι να αντιδράσουν στις διαφωνίες μεταξύ εργαζομένων και κυβέρνησης ελπίζω να υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις της. Σε διαφορετική περίπτωση είναι βέβαιο ότι θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε παρόμοιες καταστάσεις και τότε θα είμαστε υποχρεωμένοι να εξετάσουμε ΚΑΘΕ εναλλακτική λύση.