ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ: Έλλειψη ενημέρωσης ή απαξίωση του θεσμού;
Άρθρο του Σταύρου Λιλόγλου
http://stauroslilo.blogspot.com
Σύμφωνα με δημοσκόπηση του Ευρωβαρόμετρου, που πραγματοποιήθηκε από τα μέσα Ιανουαρίου ως τα μέσα Φεβρουαρίου, μόνο το 34% των Ευρωπαίων έχουν αποφασίσει να προσέλθουν στις κάλπες τον Ιούνιο, για την ανάδειξη των ευρωβουλευτών. Το 53% των ερωτηθέντων (σε σύνολο 27.218 ψηφοφόρων των 27 χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης) δήλωσαν ότι «δεν ενδιαφέρονται» για τις ευρωεκλογές.
Το 62% περίπου θεωρεί ότι η ψήφος του δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα, ενώ ένα 55% επισημαίνει ότι « το Ευρωκοινοβούλιο δεν ασχολείται με αρκετά από τα προβλήματα που με αφορούν».
Σημειώνεται ότι στα τέλη του 2007, σε αντίστοιχη δημοσκόπηση, το 37% των ερωτηθέντων είχε δηλώσει ότι θα προσέλθει στις κάλπες, γεγονός που υπογραμμίζει την ανοδική πορεία που διαγράφει η αποχή στις ευρωεκλογές.
Οι παράγοντες που φαίνεται να παίζουν τον πιο καταλυτικό ρόλο στην αύξηση της αποχής είναι η οικονομική κρίση και η ανεργία, σύμφωνα με τα πορίσματα της ίδιας έρευνας. Το 57% μάλιστα των ερωτηθέντων ιεραρχούν την ανεργία στην πρώτη θέση των προβλημάτων τους, με τον πληθωρισμό και την πτώση της αγοραστικής δύναμης να ακολουθούν. Πτώση εμφανίζει επίσης και η εμπιστοσύνη των Ευρωπαίων ως προς τους θεσμούς όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωκοινοβούλιο.
Όσον αφορά την περίπτωση της Ελλάδας, μόνο το 48% των Ελλήνων δηλώνουν ότι θα συμμετάσχουν στις ευρωεκλογές του Ιουνίου.
Είναι εμφανές ότι το μικρό ενδιαφέρον που παρουσιάζουν οι ευρωπαίοι για τις ευρωεκλογές έχει προκαλέσει ανησυχία στους κόλπους της ΕΕ και ιδιαίτερα στα μεγάλα κόμματα που βλέπουν να χάνεται η επιρροή τους καθώς και η ίδια η εμπιστοσύνη στους θεσμούς.
Σημειώνεται ότι στις τελευταίες ευρωεκλογές του 2004, η προσέλευση στις κάλπες ήταν 48%, 18% δηλαδή μικρότερη από την αντίστοιχη του 1979, που ήταν οι πρώτες ευρωεκλογές.
Από το 1979 το Ευρωκοινοβούλιο έχει αποκτήσει μεγαλύτερες αρμοδιότητες, χωρίς ωστόσο αυτό να συμβαδίζει με αντίστοιχη αύξηση του αριθμού των ψηφοφόρων. Το αντίθετο μάλιστα. Η προσέλευση των ψηφοφόρων παρουσιάζει σταθερή πτώση μέσα στα 30 χρόνια ύπαρξης του θεσμού
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο οργανώνει μεγάλη διαφημιστική καμπάνια για να πείσει περίπου 375 εκατομμύρια ψηφοφόρους να προσέλθουν στις κάλπες. H εταιρία Scholz & Friends European Agency, ανέλαβε να πείσει τους πολίτες ότι οι ευρωεκλογές τους αφορούν.
Τώρα, το αν και κατά πόσο θα καταφέρει αυτή η διαφημιστική «εκστρατεία» να ξεπεράσει τα υπαρκτά προβλήματα που αντιμετωπίζει η πλειοψηφία του κόσμου, που εδράζονται στις πολιτικές που έχουν ακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια οι κυβερνήσεις των κρατών μελών αλλά και η ίδια η ΕΕ και έχουν προκαλέσει την καχυποψία των πολιτών, θα φανεί μετά τις 7 του Ιούνη...Πολύ περισσότερο, όταν όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν στο ότι η οικονομική κρίση έχει ακόμα μέλλον και όπως δείχνουν τα πράγματα, αυτοί που καλούνται να «θυσιαστούν» προκειμένου να ξεπεραστεί είναι για άλλη μια φορά οι εργαζόμενοι.
Πηγές: Financial Times, EurActiv.com, eLiberta.