Στη Συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πειραιά που έγινε την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2016 εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία ο προϋπολογισμός του Δήμου Πειραιά για το 2017. Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης, χαρακτήρισε τον προϋπολογισμό ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο, τονίζοντας μεταξύ άλλων, πως η κατάρτιση του βασίστηκε στη χρηστή δημοσιονομική διαχείριση, τη διαφάνεια και την υπευθυνότητα.
Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, τόνισε:
«Κυρίες και κύριοι
Η συνεδρίαση για τον προϋπολογισμό, είναι ίσως η σημαντικότερη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Δυστυχώς, συζητάμε και τον προϋπολογισμό του 2017 εν μέσω μιας μεγάλης παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, ελληνικής, πανευρωπαϊκής, με προεκτάσεις κοινωνικής κρίσης. Ελπίζαμε τα πράγματα να είναι καλύτερα, δυστυχώς δεν είναι. Παραμένουμε ως χώρα στο επίκεντρο της κρίσης.
Ο Δήμος Πειραιά επιφορτίστηκε με αυξημένες αρμοδιότητες, χωρίς τους αντίστοιχους πόρους σε οικονομικό επίπεδο και σε έμψυχο δυναμικό. Έχουμε περαιτέρω περικοπές πόρων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Κληθήκαμε να συντάξουμε τον προϋπολογισμό του 2017, υπό αυτές τις συνθήκες. Παράλληλα λάβαμε υπόψη τις οδηγίες και το πλαίσιο που ορίζει η νομοθεσία περί σύνταξης προϋπολογισμού. Ο φετινός προϋπολογισμός στηρίχθηκε σε αυτές τις διατάξεις καθώς και στις βασικές αρχές που πρέπει να τον διέπουν, τη χρηστή οικονομική διαχείριση, τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα, την ειλικρίνεια, την καθολικότητα και την ειδίκευση των πιστώσεων.
Ο προϋπολογισμός θα έπρεπε να έχει διττή έννοια: από τη μια είναι ένα εργαλείο δέσμευσης των πολιτικών επιλογών της κάθε Δημοτικής Αρχής και από την άλλη επικυρώνει τη νομιμότητα αυτών που πρόκειται να εκτελεστούν. Λέω θα έπρεπε, διότι προφανώς αυτός ο προϋπολογισμός, δεν είναι στην κατεύθυνση υλοποίησης των πολιτικών επιλογών της σημερινής Δημοτικής Αρχής.
Η παρούσα Δημοτική Αρχή, είχε στηρίξει το πρόγραμμά της σε Ευρωπαϊκούς πόρους. Αναμέναμε -και πέρυσι και θυμάμαι το είχα τονίσει στην ομιλία μου-, να «ανοίξουν» τα Ευρωπαϊκά προγράμματα προκειμένου να υποβάλουμε την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση, που ουσιαστικά αποτελεί περίπου το 80% της υλοποίησης του προγράμματός μας, καθώς στηρίζεται σε αυτό. Τα προγράμματα του ΕΣΠΑ δεν έχουν «ανοίξει».
Ευελπιστούμε λοιπόν, να «ανοίξουν» τουλάχιστον μέσα στο επόμενο τρίμηνο τα προγράμματα ΕΣΠΑ, ώστε να υποβάλουμε την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση και με αναμορφώσεις και σε επίπεδο προϋπολογισμού και τεχνικού προγράμματος, να προχωρήσουμε στην υλοποίηση αυτών που επιθυμούμε για την πόλη και όσων είχαμε δεσμευτεί προεκλογικά και θεμιτά αναφέρονται από την αντιπολίτευση, όταν συζητάμε για το τεχνικό πρόγραμμα, τον προϋπολογισμό.
Δεν θα μπορούσαμε να έχουμε έναν πλούσιο προϋπολογισμό. Οι πόροι μας είναι πολύ συγκεκριμένοι, η αδυναμία είσπραξης λόγω της μεγάλης οικονομικής δυσκολίας των επιχειρήσεων και των πολιτών είναι κατανοητή και εμφανής, πέρα από τις όποιες βελτιώσεις μπορεί να επιτύχει ο Δήμος, προκειμένου να αυξήσει την εισπραξιμότητά του. Στο κομμάτι που αφορά τη λειτουργία του και όχι τη δυνατότητα των πολιτών και των επιχειρήσεων να πληρώσουν, έχουμε σημαντικά ποσά τα οποία καλούμαστε να πληρώσουμε από εκκρεμότητες του παρελθόντος και να διαχειριστούμε προβλήματα και αυτά μειώνουν περαιτέρω την όποια δυνατότητα θα είχαμε. Δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά. Όπως είπα και στη συνεδρίαση για το τεχνικό πρόγραμμα –γιατί θέλω να είμαι ειλικρινής και τα είπα και πέρυσι-δεν είμαστε ικανοποιημένοι. Δεν είναι αυτό που επιζητούμε.
Σε αυτό το πλαίσιο και ο φετινός προϋπολογισμός του 2017, δεν θα μπορούσε να μην είναι λιτός, όσο λιτός ήταν το 2015 και το 2016, γιατί έτσι μόνο θα ήταν ειλικρινής, ρεαλιστικός και υλοποιήσιμος. Τηρήθηκαν τα προηγούμενα στάδια και οι διαδικασίες που προβλέπονται από τις διατάξεις.
Παράλληλα, κάνουμε χρήση όποιων τομεακών προγραμμάτων έχουν ανοίξει κυρίως για την κοινωνία. Μέσα στην εβδομάδα υποβάλουμε μια σημαντική πρόταση για την ανακύκλωση, την καθαριότητα, μέσω ενός προγράμματος που «άνοιξε».
Από την άλλη τα δύο αυτά χρόνια, υπάρχουν και θετικά σημάδια, που αφορούν τις απαλλαγές, τη μείωση των τελών που προχωρήσαμε φέτος για το 2017, αλλά και τη μείωση για τα τραπεζοκαθίσματα. Θέλουμε να αφουγκραζόμαστε την κοινωνία. Εγώ θα είμαι πάντα ειλικρινής. Οι μειώσεις αυτές και οι ελαφρύνσεις δεν αλλάζουν τη ζωή των Πειραιωτών, ωστόσο θέλουμε να δείξουμε την ευαισθησία μας ότι σε μια δύσκολη περίοδο θέλουμε να είμαστε κοντά στην κοινωνία, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ποσά που δεν επηρεάζουν καθοριστικά την οικονομική μας δυνατότητά.
Θέλω να πιστεύω ότι είναι ένας προϋπολογισμός που μπορεί να εκτελεστεί στον μεγαλύτερο βαθμό. Εκτιμώ ότι θα «ανοίξουν» τα προγράμματα που ανέφερα ώστε να προβούμε σε υποβολή φακέλου έγκρισης και άντλησης κεφαλαίων και από εκεί και πέρα να κριθούμε ως προς τη δυνατότητα να απορροφήσουμε και να υλοποιήσουμε και προετοιμαζόμαστε γι΄ αυτό. Το Δημοτικό Συμβούλιο και όσοι πολίτες ενδιαφέρονται ή φορείς, γνωρίζουν ότι είμαστε έτοιμοι εδώ και τουλάχιστον πέντε μήνες να υποβάλουμε τον φάκελο για τη Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση. Αναφέρομαι συνεχώς στην Ο.Χ.Ε. γιατί δεν υπάρχει άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο για εμάς. Δίνω τον λόγο στην Αντιδήμαρχο Οικονομικών κυρία Γλύκα-Χαρβαλάκου για να προχωρήσει στην εισήγηση του προϋπολογισμού για το 2017. Σας ευχαριστώ».
Αναλυτικά η εισήγηση της Αντιδημάρχου Οικονομικών κυρίας Αθηνάς Γλύκα Χαρβαλάκου, για τον προϋπολογισμό του 2017:
«Κύριε Δήμαρχε, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Εισάγεται προς ψήφιση ο Προϋπολογισμός έτους 2017 του Δήμου μας, κατόπιν λήψης της υπ αριθμ. 828/16 απόφασης Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου μας, στις γνωστές συνθήκες κρίσης ( εσωτερικής και ευρωπαϊκής), που όλοι μας βιώνουμε.
Ο Προϋπολογισμός όπως ειπώθηκε και από τον δήμαρχο με την ευρεία έννοια του όρου, είναι η έκφραση και η εφαρμογή οικονομικού προγράμματος εντός ενός έτους, βάσει απολύτου αξιολόγησης και απόλυτης ιεράρχησης αναγκών.
Το νομικό οπλοστάσιο που έχει θεσπιστεί είναι τέτοιο για τον απόλυτο έλεγχο της οικονομικής λειτουργίας των δήμων είναι τέτοιο, που επιδιώκει την απόλυτη συμμόρφωση των δήμων με τους δημοσιονομικούς στόχους της κυβέρνησης.
Ο προϋπολογισμός του Δήμου οικονομικού έτους 2017 αντανακλά τις συνθήκες μέσα στις οποίες λειτουργεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση, δηλαδή την ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα και ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να κινηθεί λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας.
Έτσι, λοιπόν, ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να κινηθεί στην επεξεργασία και υλοποίηση ενός προϋπολογισμού, ο οποίος λαμβάνει υπόψη τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις που προκύπτουν από τις ιδιαιτερότητες, τα πραγματικά μεγέθη και οικονομικά δεδομένα των προηγούμενων ετών.
Η οικονομική κρίση που βιώνουμε έχει δημιουργήσει οικονομική ασφυξία σε όλες τις οικονομικές δραστηριότητες πόσο μάλλον και στους Ο.Τ.Α.
Το γεγονός αυτό αντανακλάται και στον κρατικό προϋπολογισμό για το έτος 2017 όπου προβλέπει για τους Δήμους συνολικά χρηματοδότηση 2,347 δις ευρώ ,μειωμένα σε σχέση με τα περσινά δεδομένα κατά 220 εκατ. ευρώ. Υπάρχει και παρατηρείται κάθε χρόνο μία φθίνουσα πορεία.
Παράλληλα, σειρά οικονομικών μέτρων αλλά και αδυναμίες της Γενικής Κυβέρνησης επιβαρύνουν το οικονομικό τοπίο για το σύνολο των Δήμων της Χώρας καθώς , και φέτος όπως και πέρυσι για πρώτη φορά επιβάλλεται φορολόγηση των Δήμων με 26% επί των εσόδων τους από ακίνητη περιουσία ενώ ταυτόχρονα επιβάλλεται και Φ.Π.Α. σε διάφορες υπηρεσίες του Δήμου. Ακόμα και οι πιστώσεις της ΣΑΤΑ έρχονται με σημαντική καθυστέρηση.
Δεν μπορεί να μην αναφερθεί ότι ξανανοίγει η κουβέντα για τα ταμειακά διαθέσιμα. Την 15- 12-2016, εισήλθε στον Δήμο έγγραφο , υπογεγραμμένο από τον Υπουργό , κ. Σκουρλέτη, περί αποστολής οικονομικών στοιχείων των ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού και των νομικών τους προσώπων, το οποίο κάνει συγκεκριμένη μνεία στο άρθρο 69Α του ν. 4270/2014 (του νόμου Κατρούγκαλου) περί σύστασης ενιαίου λογαριασμού. Απορίας άξιον, είναι επίσης, γιατί μας ζητάνε στοιχεία, που είναι διαθέσιμα στο Υπουργείο ανά πάσα ώρα και στιγμή από τον
Κόμβο διαλειτουργικότητας και πρέπει να διευκρινιστεί γιατί μας τα ζητάνε.
Παράλληλα, δεν έχει υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία για ενίσχυση της τοπικής αυτοδιοίκησης , όπως θα μπορούσε αυτή να λάβει χώρα με συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση περί επιβολής τελών υπόγειας διέλευσης στις ΔΕΚΟ υπέρ των Δήμων.
Κληθήκαμε λοιπόν κυρίες και κύριοι συνάδελφοι να συντάξουμε τον προϋπολογισμό του 2017 του Δήμου μας λαμβάνοντας υπόψη σοβαρά τα δεδομένα που προανέφερα και στα πλαίσια που ορίζει η νομοθεσία περί σύνταξης προϋπολογισμού.
Το θεσμικό πλαίσιο κατάρτισης του προϋπολογισμού τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαίτερα δεσμευτικό δεν αφήνει περιθώρια για πειραματισμούς.
Η ΚΥΑ 23976/22-7- 2016 παρέχει σαφείς οδηγίες. Και ο φετινός προϋπολογισμός στηρίχθηκε στις βασικές αρχές που πρέπει να τον διέπουν, την Χρηστή δημοσιονομική διαχείριση, την υπευθυνότητα, την διαφάνεια, την ειλικρίνεια την καθολικότητα και την ειδίκευση των πιστώσεων.
Πάνω σ’ αυτά τα δεδομένα στηρίχθηκε και ο φετινός προϋπολογισμός. Δεν θα μπορούσε άλλωστε με όσα προανέφερα ο φετινός προϋπολογισμός του 2017 να μην είναι ρεαλιστικός, υλοποιήσιμος, αποτελεσματικός, αλλά και προσαρμοσμένος στα σημερινά δεδομένα της σοβαρής οικονομικής κρίσης.
Ειδικότερα πάμε λίγο να συζητήσουμε τα ποσά και τα νούμερα.
Ο Προϋπολογισμός κλείνει σε σκέλος εσόδων και εξόδων στο ποσό των 226.394.188,23 ευρώ.
Όσο αφορά στο σκέλος των Εσόδων αυτά αναλύονται ως εξής:
1. Τα Τακτικά Έσοδα ανέρχονται σε 69.768.673,36 €.
2. Τα Έκτακτα έσοδα (πλην επιχορηγήσεις για επενδύσεις) ανέρχονται σε 2.945.802,75 €.
3. Τα Έσοδα παρελθόντων ετών ανέρχονται σε 6.875.068 €.
4. Τα Εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη ανέρχονται σε 91.055.846 €.
5. Οι Εισπράξεις υπέρ Δημοσίου, Ασφ. Φορέων και Τρίτων ανέρχονται σε 14.062.580 €.
6. Το Χρηματικό υπόλοιπο προηγ. Έτους 2016 ανέρχεται σε 30.693.226,24 €.
7. Οι Επιχορηγήσεις για επενδύσεις ανέρχονται σε 10.992.991,38 €.
Όσο αφορά στο σκέλος των Εξόδων αυτά αναλύονται ως εξής:
1. Οι Αμοιβές και έξοδα προσωπικού ανέρχονται σε 33.863.768 €.
2. Οι Αμοιβές και παροχές τρίτων ανέρχονται σε 10.553.468,13 €.
3. Οι Φόροι – τέλη, λοιπά γενικά έξοδα ανέρχονται σε 2.677.851 €.
4. Τα Τοκοχρεολύσια δανείων ανέρχονται σε 10.444.502 €.
5. Οι Προμήθειες-Αναλώσεις υλικών ανέρχονται σε 4.676.318,75 €.
6. Οι Μεταβιβάσεις σε τρίτους, λοιπά έξοδα ανέρχονται σε 26.299.566 €.
7. Οι Πληρωμές για υποχρεώσεις Π.Ο.Ε. ανέρχονται σε 16.479.519,67 €.
8. Οι Λοιπές αποδόσεις και προβλέψεις ανέρχονται σε 101.924.906,29 €.
Όσο αφορά στο σκέλος των Επενδύσεων αυτές αναλύονται ως εξής:
1. Οι Αγορές ανέρχονται σε 8.246.313 €.
2. Τα Έργα ανέρχονται σε 10.112.477,29 €.
3. Οι Μελέτες ανέρχεται σε 422.690,87 €.
4. Το Αποθεματικό ανέρχεται σε 687.807,23 €.
Ο προϋπολογισμός με τα ανωτέρω δεδομένα κλείνει τόσο στο σκέλος εσόδων όσο και εξόδων στο ποσόν των 226.394.188,23 ευρώ.
Αναφορικά με το ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ των 30εκ ευρώ, έτους 2016, αυτό αναλύεται ως ακολούθως:
- Χρηματικό υπόλοιπο από τακτικά έσοδα για κάλυψη υποχρεώσεων Παρελθόντων Ετών 6.271.694,96 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από μη διαθέσιμα προνοιακά επιδόματα 1.309.076,12 ευρώ
-Χρηματικό υπόλοιπο από τακτικά έσοδα ανταποδοτικών τελών 6.596.604,79 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από έκτακτα έσοδα για κάλυψη υποχρεώσεων Π.Ε. 101.695,88 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από έκτακτα έσοδα ( εκτός ΠΔΕ) για επενδυτικές δαπάνες 3.145.248,44 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από έκτακτα έσοδα για κάλυψη ειδικευμένων δαπανών 743.507,25 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από τακτικά έσοδα για κάλυψη ειδικευμένων δαπανών 5.772.767,18 ευρώ
-Χρηματικό υπόλοιπο από τακτικά έσοδα για κάλυψη εν γένει αναγκών του δήμου (εγγυητικές και τόκοι) 58.043,99 ευρώ
- ΠΔΕ ( ΕΣΠΑ & Εθνικό ΠΔΕ) 408.647,05 ευρώ
- το ποσόν των 6.285.940 ευρώ , που εισπράξαμε με αναγκαστικά μέτρα από τον ΟΛΠ, εξεδόθη γραμμάτιο είσπραξης, έχουν εισέλθει επισήμως στα ταμεία του Δήμου μας , αλλά δεν θα διατεθούν, μέχρι την έκδοση τελεσιδίκου δικαστικής κρίσης επί των προσφυγών του ΟΛΠ.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να κάνω μερικές επισημάνσεις οι οποίες χαρακτηρίζουν τον
Προϋπολογισμό του 2017, του Δήμου μας.
1. Ο Προϋπολογισμός του 2017 είναι μειωμένος σε σχέση με τον Προϋπολογισμό του 2016 (233 εκ.) , καθόσον πλέον δεν θα είμαστε επιφορτισμένοι με την απόδοση των προνοιακών επιδομάτων για τους λοιπούς δήμους.
2. Τα τοκοχρεολύσια των δανείων του Δήμου μας ανέρχονται και για το 2017 σε 10.444.502,00 € , όπως και για το 2016 ,ενώ το 2015 καταβλήθηκαν μόνο 2.000.000,00 €. Διερευνάται από εμάς επισταμένως η δυνατότητα αναχρηματοδότησης των ληφθέντων κατά τα παρελθόντα έτη δανείων του Δήμου, κατόπιν επικοινωνιών μας με το Τ. Π & Δ.
3. Επιπρόσθετα θα καταβάλλουμε ποσό 598.563 € για ΕΝΦΙΑ του Δήμου μας καθώς και 901.895 € ως Φόρο Εισοδήματος.
4. Η εφαρμογή του 5% παρακράτησης από τους ΚΑΠ μας, για την οφειλή ποσού 11.000.000 ευρώ περίπου, προς την ΔΟΥ, που παραλάβαμε από την προηγούμενη δημοτική αρχή , επιβαρύνει τον προϋπολογισμό μας για το 2017 με ποσόν 877.000 ευρώ.
5. Η πρόβλεψη για τα ίδια έσοδα δεν είναι πλασματική, τα έσοδα δεν είναι υπερεκτιμημένα, είναι το αποτέλεσμα είσπραξης της προηγούμενης χρονιάς σε συνδυασμό με τον φετινό σχεδιασμό.
Περαιτέρω, θα ήθελα να τονίσω τα ποσοστά χρηματοδότησης επί του Τεχνικού Προγράμματος. Ως προκύπτει, το 59% της χρηματοδότησης προέρχεται από την Περιφέρεια, το ΠΔΕ και το Πράσινο Ταμείο, ενώ το 41% αποτελείται από ίδια έσοδα του Δήμου.
Εδώ θα ήθελα να πω ότι αντλώντας κάποια στοιχεία για να δούμε τη γενικότερη εικόνα και τη γενικότερη κατάσταση που κυριαρχεί στις οικογένειες του Πειραιά, θα ήθελα να δώσω κάποια νούμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπως έχουν αντληθεί από τις Υπηρεσίας του Δήμου.
Η κατάσταση, στην οποία έχουν περιέλθει πλείστες οικογένειες της πόλης, αλλά και της χώρας , αποτυπώνεται σε ορισμένα στοιχεία, από τις υπηρεσίες του Δήμου μας: 200 οικογένειες ανά εξάμηνο λαμβάνουν τρόφιμα από το Κοινωνικό Παντοπωλείο.
2.000 άτομα λαμβάνουν διατακτικές κατά τις εορτές Χριστουγέννων και Πάσχα
2.330 άτομα έχουν υπαχθεί στο Ταμείο Βοήθειας Απόρων ( ΤΑΒΑ) , πρόγραμμα επιδοτούμενο από το ΕΣΠΑ.
Προνοιακό επίδομα λαμβάνουν 2.750 άτομα.
Σε σχέση με τις μειώσεις και απαλλαγές από τα δημοτικά τέλη, που κάναμε, με βάση τα δεδομένα του 2016 και κάνοντας πρόβλεψη για το 2017:
Υπήχθησαν 8.500 οικογένειες πολυτέκνων και 2.555 άτομα λόγω αναπηρίας, με συνολικό κόστος 717.927 ευρώ.
Τα παραπάνω στοιχεία αποκαλύπτουν την κατάσταση, που βιώνει η ελληνική οικογένεια.
Πρόσφατα ψηφίστηκε στη Βουλή ο κρατικός προϋπολογισμός:
4 ΔΙΣ είναι τα δημοσιονομικά μέτρα, που θα ληφθούν σε αύξηση φορολογίας, σε μειώσεις στην κοινωνική ασφάλιση , σε μειώσεις μισθών και συντάξεων, σε αυξήσεις ασφαλιστικών εισφορών. 20,3% είναι η αύξηση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και έμμεσων φόρων.
Από την άλλη η κρατική χρηματοδότηση της τοπικής διοίκησης κατέρχεται με άλματα.
Επίσης, οι Δήμοι αναλαμβάνουν για το 2017-2018 ένα επιπλέον κόστος, το κόστος των σχολικών καθαριστριών, που μέχρι τώρα ήταν στην ευθύνη χρηματοδότησης του Υπουργείου Παιδείας. Αυτό επιβαρύνει τον Δήμο μας, με κόστος 60.000 ευρώ τον μήνα. Το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης για τον Δήμο μας το 2017 ανέρχεται σε 17.202.729 ευρώ., τα οποία είναι φανερό ότι δεν καλύπτουν βασικές ανάγκες του Δήμου, όπως αυτές αποτυπώνονται. Σημειωτέον, ότι οι ΚΑΠ που λαμβάνουμε πλέον μετά βίας φτάνουν τα 1.300.000 ευρώ.
Επιπλέον, από τον Οκτώβριο 2016 , βάσει της υπ αριθμ. 1141 ΠΟΛ της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, δίνεται η δυνατότητα στην ΔΟΥ, κάθε φορά που ζητάμε φορολογική ενημερότητα για να λάβουμε ποσά από επιχορηγήσεις προγραμμάτων ΕΣΠΑ κλπ , αυτή να παρακρατά το 40% του λαμβανομένου ποσού και εάν το ποσόν προέρχεται από Φορείς Κεντρικής Διοίκησης , δίνεται η δυνατότητα παρακράτησης του 100% του ποσού, μολονότι όλες οι οφειλές μας είναι ρυθμισμένες/τακτοποιημένες και τηρούμε τις ρυθμίσεις μας !!
Πρέπει, να τονιστεί, τέλος, ότι 1/1/2017 με την σύσταση του " Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης " έρχεται να προστεθεί νέο χαράτσι στις ασφαλιστικές εισφορές για το Δήμο και τους εργαζόμενους . Για τον Δήμο η επιβάρυνση αυτή για το 2017 αγγίζει τις 605.000 ευρώ. (και αντιστοιχεί στο 1/4).
Το 2018 διπλασιάζεται το ανωτέρω ποσόν ( 2/4) , το 2019 τριπλασιάζεται ( 3/4) και το 2020 τετραπλασιάζεται ( 4/4).!
Παρά τα ανωτέρω , πήραμε και γενναίες αποφάσεις για να ενισχύσουμε τους δημότες μας και τους εργαζομένους: Προχωρήσαμε σε παράταση των οκτάμηνων συμβάσεων ΙΔΟΧ στις ανταποδοτικές υπηρεσίες μέχρι 31/12/2016 καθώς και μέχρι 31/12/2017 σε σύνολο 221 εργαζομένων.
Προχωρήσαμε σε μείωση 7% επί των τελών κατάληψης κοινοχρήστων χώρων και σε μείωση 3% επί των ανταποδοτικών τελών.
Με αυτά τα δεδομένα και τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, που αναλύσαμε, κάναμε ό,τι καλύτερο μπορούσαμε για να κλείσουμε και φέτος τον προϋπολογισμό μας , και καλώ το Σώμα να τον ψηφίσει. Ευχαριστώ τον Δ/ντη Οικονομικών Υπηρεσιών και την Προϊσταμένη του Τμήματος Προϋπολογισμού για την υπερπροσπάθεια, που κατέβαλαν.
Σας ευχαριστώ».
Ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, τόνισε:
«Κυρίες και κύριοι
Η συνεδρίαση για τον προϋπολογισμό, είναι ίσως η σημαντικότερη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Δυστυχώς, συζητάμε και τον προϋπολογισμό του 2017 εν μέσω μιας μεγάλης παρατεταμένης οικονομικής κρίσης, ελληνικής, πανευρωπαϊκής, με προεκτάσεις κοινωνικής κρίσης. Ελπίζαμε τα πράγματα να είναι καλύτερα, δυστυχώς δεν είναι. Παραμένουμε ως χώρα στο επίκεντρο της κρίσης.
Ο Δήμος Πειραιά επιφορτίστηκε με αυξημένες αρμοδιότητες, χωρίς τους αντίστοιχους πόρους σε οικονομικό επίπεδο και σε έμψυχο δυναμικό. Έχουμε περαιτέρω περικοπές πόρων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Κληθήκαμε να συντάξουμε τον προϋπολογισμό του 2017, υπό αυτές τις συνθήκες. Παράλληλα λάβαμε υπόψη τις οδηγίες και το πλαίσιο που ορίζει η νομοθεσία περί σύνταξης προϋπολογισμού. Ο φετινός προϋπολογισμός στηρίχθηκε σε αυτές τις διατάξεις καθώς και στις βασικές αρχές που πρέπει να τον διέπουν, τη χρηστή οικονομική διαχείριση, τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα, την ειλικρίνεια, την καθολικότητα και την ειδίκευση των πιστώσεων.
Ο προϋπολογισμός θα έπρεπε να έχει διττή έννοια: από τη μια είναι ένα εργαλείο δέσμευσης των πολιτικών επιλογών της κάθε Δημοτικής Αρχής και από την άλλη επικυρώνει τη νομιμότητα αυτών που πρόκειται να εκτελεστούν. Λέω θα έπρεπε, διότι προφανώς αυτός ο προϋπολογισμός, δεν είναι στην κατεύθυνση υλοποίησης των πολιτικών επιλογών της σημερινής Δημοτικής Αρχής.
Η παρούσα Δημοτική Αρχή, είχε στηρίξει το πρόγραμμά της σε Ευρωπαϊκούς πόρους. Αναμέναμε -και πέρυσι και θυμάμαι το είχα τονίσει στην ομιλία μου-, να «ανοίξουν» τα Ευρωπαϊκά προγράμματα προκειμένου να υποβάλουμε την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση, που ουσιαστικά αποτελεί περίπου το 80% της υλοποίησης του προγράμματός μας, καθώς στηρίζεται σε αυτό. Τα προγράμματα του ΕΣΠΑ δεν έχουν «ανοίξει».
Ευελπιστούμε λοιπόν, να «ανοίξουν» τουλάχιστον μέσα στο επόμενο τρίμηνο τα προγράμματα ΕΣΠΑ, ώστε να υποβάλουμε την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση και με αναμορφώσεις και σε επίπεδο προϋπολογισμού και τεχνικού προγράμματος, να προχωρήσουμε στην υλοποίηση αυτών που επιθυμούμε για την πόλη και όσων είχαμε δεσμευτεί προεκλογικά και θεμιτά αναφέρονται από την αντιπολίτευση, όταν συζητάμε για το τεχνικό πρόγραμμα, τον προϋπολογισμό.
Δεν θα μπορούσαμε να έχουμε έναν πλούσιο προϋπολογισμό. Οι πόροι μας είναι πολύ συγκεκριμένοι, η αδυναμία είσπραξης λόγω της μεγάλης οικονομικής δυσκολίας των επιχειρήσεων και των πολιτών είναι κατανοητή και εμφανής, πέρα από τις όποιες βελτιώσεις μπορεί να επιτύχει ο Δήμος, προκειμένου να αυξήσει την εισπραξιμότητά του. Στο κομμάτι που αφορά τη λειτουργία του και όχι τη δυνατότητα των πολιτών και των επιχειρήσεων να πληρώσουν, έχουμε σημαντικά ποσά τα οποία καλούμαστε να πληρώσουμε από εκκρεμότητες του παρελθόντος και να διαχειριστούμε προβλήματα και αυτά μειώνουν περαιτέρω την όποια δυνατότητα θα είχαμε. Δεν μπορούμε να κάνουμε διαφορετικά. Όπως είπα και στη συνεδρίαση για το τεχνικό πρόγραμμα –γιατί θέλω να είμαι ειλικρινής και τα είπα και πέρυσι-δεν είμαστε ικανοποιημένοι. Δεν είναι αυτό που επιζητούμε.
Σε αυτό το πλαίσιο και ο φετινός προϋπολογισμός του 2017, δεν θα μπορούσε να μην είναι λιτός, όσο λιτός ήταν το 2015 και το 2016, γιατί έτσι μόνο θα ήταν ειλικρινής, ρεαλιστικός και υλοποιήσιμος. Τηρήθηκαν τα προηγούμενα στάδια και οι διαδικασίες που προβλέπονται από τις διατάξεις.
Παράλληλα, κάνουμε χρήση όποιων τομεακών προγραμμάτων έχουν ανοίξει κυρίως για την κοινωνία. Μέσα στην εβδομάδα υποβάλουμε μια σημαντική πρόταση για την ανακύκλωση, την καθαριότητα, μέσω ενός προγράμματος που «άνοιξε».
Από την άλλη τα δύο αυτά χρόνια, υπάρχουν και θετικά σημάδια, που αφορούν τις απαλλαγές, τη μείωση των τελών που προχωρήσαμε φέτος για το 2017, αλλά και τη μείωση για τα τραπεζοκαθίσματα. Θέλουμε να αφουγκραζόμαστε την κοινωνία. Εγώ θα είμαι πάντα ειλικρινής. Οι μειώσεις αυτές και οι ελαφρύνσεις δεν αλλάζουν τη ζωή των Πειραιωτών, ωστόσο θέλουμε να δείξουμε την ευαισθησία μας ότι σε μια δύσκολη περίοδο θέλουμε να είμαστε κοντά στην κοινωνία, πόσο μάλλον όταν μιλάμε για ποσά που δεν επηρεάζουν καθοριστικά την οικονομική μας δυνατότητά.
Θέλω να πιστεύω ότι είναι ένας προϋπολογισμός που μπορεί να εκτελεστεί στον μεγαλύτερο βαθμό. Εκτιμώ ότι θα «ανοίξουν» τα προγράμματα που ανέφερα ώστε να προβούμε σε υποβολή φακέλου έγκρισης και άντλησης κεφαλαίων και από εκεί και πέρα να κριθούμε ως προς τη δυνατότητα να απορροφήσουμε και να υλοποιήσουμε και προετοιμαζόμαστε γι΄ αυτό. Το Δημοτικό Συμβούλιο και όσοι πολίτες ενδιαφέρονται ή φορείς, γνωρίζουν ότι είμαστε έτοιμοι εδώ και τουλάχιστον πέντε μήνες να υποβάλουμε τον φάκελο για τη Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση. Αναφέρομαι συνεχώς στην Ο.Χ.Ε. γιατί δεν υπάρχει άλλο χρηματοδοτικό εργαλείο για εμάς. Δίνω τον λόγο στην Αντιδήμαρχο Οικονομικών κυρία Γλύκα-Χαρβαλάκου για να προχωρήσει στην εισήγηση του προϋπολογισμού για το 2017. Σας ευχαριστώ».
Αναλυτικά η εισήγηση της Αντιδημάρχου Οικονομικών κυρίας Αθηνάς Γλύκα Χαρβαλάκου, για τον προϋπολογισμό του 2017:
«Κύριε Δήμαρχε, κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Εισάγεται προς ψήφιση ο Προϋπολογισμός έτους 2017 του Δήμου μας, κατόπιν λήψης της υπ αριθμ. 828/16 απόφασης Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου μας, στις γνωστές συνθήκες κρίσης ( εσωτερικής και ευρωπαϊκής), που όλοι μας βιώνουμε.
Ο Προϋπολογισμός όπως ειπώθηκε και από τον δήμαρχο με την ευρεία έννοια του όρου, είναι η έκφραση και η εφαρμογή οικονομικού προγράμματος εντός ενός έτους, βάσει απολύτου αξιολόγησης και απόλυτης ιεράρχησης αναγκών.
Το νομικό οπλοστάσιο που έχει θεσπιστεί είναι τέτοιο για τον απόλυτο έλεγχο της οικονομικής λειτουργίας των δήμων είναι τέτοιο, που επιδιώκει την απόλυτη συμμόρφωση των δήμων με τους δημοσιονομικούς στόχους της κυβέρνησης.
Ο προϋπολογισμός του Δήμου οικονομικού έτους 2017 αντανακλά τις συνθήκες μέσα στις οποίες λειτουργεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση, δηλαδή την ανάγκη άσκησης περιοριστικής πολιτικής στις δαπάνες γενικότερα, με υποχρέωση συγκράτησης αυτών στα χαμηλότερα δυνατά επίπεδα και ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να κινηθεί λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας.
Έτσι, λοιπόν, ο Δήμος είναι υποχρεωμένος να κινηθεί στην επεξεργασία και υλοποίηση ενός προϋπολογισμού, ο οποίος λαμβάνει υπόψη τις συγκεκριμένες δεσμεύσεις που προκύπτουν από τις ιδιαιτερότητες, τα πραγματικά μεγέθη και οικονομικά δεδομένα των προηγούμενων ετών.
Η οικονομική κρίση που βιώνουμε έχει δημιουργήσει οικονομική ασφυξία σε όλες τις οικονομικές δραστηριότητες πόσο μάλλον και στους Ο.Τ.Α.
Το γεγονός αυτό αντανακλάται και στον κρατικό προϋπολογισμό για το έτος 2017 όπου προβλέπει για τους Δήμους συνολικά χρηματοδότηση 2,347 δις ευρώ ,μειωμένα σε σχέση με τα περσινά δεδομένα κατά 220 εκατ. ευρώ. Υπάρχει και παρατηρείται κάθε χρόνο μία φθίνουσα πορεία.
Παράλληλα, σειρά οικονομικών μέτρων αλλά και αδυναμίες της Γενικής Κυβέρνησης επιβαρύνουν το οικονομικό τοπίο για το σύνολο των Δήμων της Χώρας καθώς , και φέτος όπως και πέρυσι για πρώτη φορά επιβάλλεται φορολόγηση των Δήμων με 26% επί των εσόδων τους από ακίνητη περιουσία ενώ ταυτόχρονα επιβάλλεται και Φ.Π.Α. σε διάφορες υπηρεσίες του Δήμου. Ακόμα και οι πιστώσεις της ΣΑΤΑ έρχονται με σημαντική καθυστέρηση.
Δεν μπορεί να μην αναφερθεί ότι ξανανοίγει η κουβέντα για τα ταμειακά διαθέσιμα. Την 15- 12-2016, εισήλθε στον Δήμο έγγραφο , υπογεγραμμένο από τον Υπουργό , κ. Σκουρλέτη, περί αποστολής οικονομικών στοιχείων των ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού και των νομικών τους προσώπων, το οποίο κάνει συγκεκριμένη μνεία στο άρθρο 69Α του ν. 4270/2014 (του νόμου Κατρούγκαλου) περί σύστασης ενιαίου λογαριασμού. Απορίας άξιον, είναι επίσης, γιατί μας ζητάνε στοιχεία, που είναι διαθέσιμα στο Υπουργείο ανά πάσα ώρα και στιγμή από τον
Κόμβο διαλειτουργικότητας και πρέπει να διευκρινιστεί γιατί μας τα ζητάνε.
Παράλληλα, δεν έχει υπάρξει νομοθετική πρωτοβουλία για ενίσχυση της τοπικής αυτοδιοίκησης , όπως θα μπορούσε αυτή να λάβει χώρα με συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση περί επιβολής τελών υπόγειας διέλευσης στις ΔΕΚΟ υπέρ των Δήμων.
Κληθήκαμε λοιπόν κυρίες και κύριοι συνάδελφοι να συντάξουμε τον προϋπολογισμό του 2017 του Δήμου μας λαμβάνοντας υπόψη σοβαρά τα δεδομένα που προανέφερα και στα πλαίσια που ορίζει η νομοθεσία περί σύνταξης προϋπολογισμού.
Το θεσμικό πλαίσιο κατάρτισης του προϋπολογισμού τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαίτερα δεσμευτικό δεν αφήνει περιθώρια για πειραματισμούς.
Η ΚΥΑ 23976/22-7- 2016 παρέχει σαφείς οδηγίες. Και ο φετινός προϋπολογισμός στηρίχθηκε στις βασικές αρχές που πρέπει να τον διέπουν, την Χρηστή δημοσιονομική διαχείριση, την υπευθυνότητα, την διαφάνεια, την ειλικρίνεια την καθολικότητα και την ειδίκευση των πιστώσεων.
Πάνω σ’ αυτά τα δεδομένα στηρίχθηκε και ο φετινός προϋπολογισμός. Δεν θα μπορούσε άλλωστε με όσα προανέφερα ο φετινός προϋπολογισμός του 2017 να μην είναι ρεαλιστικός, υλοποιήσιμος, αποτελεσματικός, αλλά και προσαρμοσμένος στα σημερινά δεδομένα της σοβαρής οικονομικής κρίσης.
Ειδικότερα πάμε λίγο να συζητήσουμε τα ποσά και τα νούμερα.
Ο Προϋπολογισμός κλείνει σε σκέλος εσόδων και εξόδων στο ποσό των 226.394.188,23 ευρώ.
Όσο αφορά στο σκέλος των Εσόδων αυτά αναλύονται ως εξής:
1. Τα Τακτικά Έσοδα ανέρχονται σε 69.768.673,36 €.
2. Τα Έκτακτα έσοδα (πλην επιχορηγήσεις για επενδύσεις) ανέρχονται σε 2.945.802,75 €.
3. Τα Έσοδα παρελθόντων ετών ανέρχονται σε 6.875.068 €.
4. Τα Εισπρακτέα υπόλοιπα από βεβαιωθέντα έσοδα κατά τα παρελθόντα έτη ανέρχονται σε 91.055.846 €.
5. Οι Εισπράξεις υπέρ Δημοσίου, Ασφ. Φορέων και Τρίτων ανέρχονται σε 14.062.580 €.
6. Το Χρηματικό υπόλοιπο προηγ. Έτους 2016 ανέρχεται σε 30.693.226,24 €.
7. Οι Επιχορηγήσεις για επενδύσεις ανέρχονται σε 10.992.991,38 €.
Όσο αφορά στο σκέλος των Εξόδων αυτά αναλύονται ως εξής:
1. Οι Αμοιβές και έξοδα προσωπικού ανέρχονται σε 33.863.768 €.
2. Οι Αμοιβές και παροχές τρίτων ανέρχονται σε 10.553.468,13 €.
3. Οι Φόροι – τέλη, λοιπά γενικά έξοδα ανέρχονται σε 2.677.851 €.
4. Τα Τοκοχρεολύσια δανείων ανέρχονται σε 10.444.502 €.
5. Οι Προμήθειες-Αναλώσεις υλικών ανέρχονται σε 4.676.318,75 €.
6. Οι Μεταβιβάσεις σε τρίτους, λοιπά έξοδα ανέρχονται σε 26.299.566 €.
7. Οι Πληρωμές για υποχρεώσεις Π.Ο.Ε. ανέρχονται σε 16.479.519,67 €.
8. Οι Λοιπές αποδόσεις και προβλέψεις ανέρχονται σε 101.924.906,29 €.
Όσο αφορά στο σκέλος των Επενδύσεων αυτές αναλύονται ως εξής:
1. Οι Αγορές ανέρχονται σε 8.246.313 €.
2. Τα Έργα ανέρχονται σε 10.112.477,29 €.
3. Οι Μελέτες ανέρχεται σε 422.690,87 €.
4. Το Αποθεματικό ανέρχεται σε 687.807,23 €.
Ο προϋπολογισμός με τα ανωτέρω δεδομένα κλείνει τόσο στο σκέλος εσόδων όσο και εξόδων στο ποσόν των 226.394.188,23 ευρώ.
Αναφορικά με το ΧΡΗΜΑΤΙΚΟ ΥΠΟΛΟΙΠΟ των 30εκ ευρώ, έτους 2016, αυτό αναλύεται ως ακολούθως:
- Χρηματικό υπόλοιπο από τακτικά έσοδα για κάλυψη υποχρεώσεων Παρελθόντων Ετών 6.271.694,96 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από μη διαθέσιμα προνοιακά επιδόματα 1.309.076,12 ευρώ
-Χρηματικό υπόλοιπο από τακτικά έσοδα ανταποδοτικών τελών 6.596.604,79 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από έκτακτα έσοδα για κάλυψη υποχρεώσεων Π.Ε. 101.695,88 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από έκτακτα έσοδα ( εκτός ΠΔΕ) για επενδυτικές δαπάνες 3.145.248,44 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από έκτακτα έσοδα για κάλυψη ειδικευμένων δαπανών 743.507,25 ευρώ
- Χρηματικό υπόλοιπο από τακτικά έσοδα για κάλυψη ειδικευμένων δαπανών 5.772.767,18 ευρώ
-Χρηματικό υπόλοιπο από τακτικά έσοδα για κάλυψη εν γένει αναγκών του δήμου (εγγυητικές και τόκοι) 58.043,99 ευρώ
- ΠΔΕ ( ΕΣΠΑ & Εθνικό ΠΔΕ) 408.647,05 ευρώ
- το ποσόν των 6.285.940 ευρώ , που εισπράξαμε με αναγκαστικά μέτρα από τον ΟΛΠ, εξεδόθη γραμμάτιο είσπραξης, έχουν εισέλθει επισήμως στα ταμεία του Δήμου μας , αλλά δεν θα διατεθούν, μέχρι την έκδοση τελεσιδίκου δικαστικής κρίσης επί των προσφυγών του ΟΛΠ.
Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να κάνω μερικές επισημάνσεις οι οποίες χαρακτηρίζουν τον
Προϋπολογισμό του 2017, του Δήμου μας.
1. Ο Προϋπολογισμός του 2017 είναι μειωμένος σε σχέση με τον Προϋπολογισμό του 2016 (233 εκ.) , καθόσον πλέον δεν θα είμαστε επιφορτισμένοι με την απόδοση των προνοιακών επιδομάτων για τους λοιπούς δήμους.
2. Τα τοκοχρεολύσια των δανείων του Δήμου μας ανέρχονται και για το 2017 σε 10.444.502,00 € , όπως και για το 2016 ,ενώ το 2015 καταβλήθηκαν μόνο 2.000.000,00 €. Διερευνάται από εμάς επισταμένως η δυνατότητα αναχρηματοδότησης των ληφθέντων κατά τα παρελθόντα έτη δανείων του Δήμου, κατόπιν επικοινωνιών μας με το Τ. Π & Δ.
3. Επιπρόσθετα θα καταβάλλουμε ποσό 598.563 € για ΕΝΦΙΑ του Δήμου μας καθώς και 901.895 € ως Φόρο Εισοδήματος.
4. Η εφαρμογή του 5% παρακράτησης από τους ΚΑΠ μας, για την οφειλή ποσού 11.000.000 ευρώ περίπου, προς την ΔΟΥ, που παραλάβαμε από την προηγούμενη δημοτική αρχή , επιβαρύνει τον προϋπολογισμό μας για το 2017 με ποσόν 877.000 ευρώ.
5. Η πρόβλεψη για τα ίδια έσοδα δεν είναι πλασματική, τα έσοδα δεν είναι υπερεκτιμημένα, είναι το αποτέλεσμα είσπραξης της προηγούμενης χρονιάς σε συνδυασμό με τον φετινό σχεδιασμό.
Περαιτέρω, θα ήθελα να τονίσω τα ποσοστά χρηματοδότησης επί του Τεχνικού Προγράμματος. Ως προκύπτει, το 59% της χρηματοδότησης προέρχεται από την Περιφέρεια, το ΠΔΕ και το Πράσινο Ταμείο, ενώ το 41% αποτελείται από ίδια έσοδα του Δήμου.
Εδώ θα ήθελα να πω ότι αντλώντας κάποια στοιχεία για να δούμε τη γενικότερη εικόνα και τη γενικότερη κατάσταση που κυριαρχεί στις οικογένειες του Πειραιά, θα ήθελα να δώσω κάποια νούμερα στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπως έχουν αντληθεί από τις Υπηρεσίας του Δήμου.
Η κατάσταση, στην οποία έχουν περιέλθει πλείστες οικογένειες της πόλης, αλλά και της χώρας , αποτυπώνεται σε ορισμένα στοιχεία, από τις υπηρεσίες του Δήμου μας: 200 οικογένειες ανά εξάμηνο λαμβάνουν τρόφιμα από το Κοινωνικό Παντοπωλείο.
2.000 άτομα λαμβάνουν διατακτικές κατά τις εορτές Χριστουγέννων και Πάσχα
2.330 άτομα έχουν υπαχθεί στο Ταμείο Βοήθειας Απόρων ( ΤΑΒΑ) , πρόγραμμα επιδοτούμενο από το ΕΣΠΑ.
Προνοιακό επίδομα λαμβάνουν 2.750 άτομα.
Σε σχέση με τις μειώσεις και απαλλαγές από τα δημοτικά τέλη, που κάναμε, με βάση τα δεδομένα του 2016 και κάνοντας πρόβλεψη για το 2017:
Υπήχθησαν 8.500 οικογένειες πολυτέκνων και 2.555 άτομα λόγω αναπηρίας, με συνολικό κόστος 717.927 ευρώ.
Τα παραπάνω στοιχεία αποκαλύπτουν την κατάσταση, που βιώνει η ελληνική οικογένεια.
Πρόσφατα ψηφίστηκε στη Βουλή ο κρατικός προϋπολογισμός:
4 ΔΙΣ είναι τα δημοσιονομικά μέτρα, που θα ληφθούν σε αύξηση φορολογίας, σε μειώσεις στην κοινωνική ασφάλιση , σε μειώσεις μισθών και συντάξεων, σε αυξήσεις ασφαλιστικών εισφορών. 20,3% είναι η αύξηση της φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και έμμεσων φόρων.
Από την άλλη η κρατική χρηματοδότηση της τοπικής διοίκησης κατέρχεται με άλματα.
Επίσης, οι Δήμοι αναλαμβάνουν για το 2017-2018 ένα επιπλέον κόστος, το κόστος των σχολικών καθαριστριών, που μέχρι τώρα ήταν στην ευθύνη χρηματοδότησης του Υπουργείου Παιδείας. Αυτό επιβαρύνει τον Δήμο μας, με κόστος 60.000 ευρώ τον μήνα. Το ύψος της κρατικής χρηματοδότησης για τον Δήμο μας το 2017 ανέρχεται σε 17.202.729 ευρώ., τα οποία είναι φανερό ότι δεν καλύπτουν βασικές ανάγκες του Δήμου, όπως αυτές αποτυπώνονται. Σημειωτέον, ότι οι ΚΑΠ που λαμβάνουμε πλέον μετά βίας φτάνουν τα 1.300.000 ευρώ.
Επιπλέον, από τον Οκτώβριο 2016 , βάσει της υπ αριθμ. 1141 ΠΟΛ της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, δίνεται η δυνατότητα στην ΔΟΥ, κάθε φορά που ζητάμε φορολογική ενημερότητα για να λάβουμε ποσά από επιχορηγήσεις προγραμμάτων ΕΣΠΑ κλπ , αυτή να παρακρατά το 40% του λαμβανομένου ποσού και εάν το ποσόν προέρχεται από Φορείς Κεντρικής Διοίκησης , δίνεται η δυνατότητα παρακράτησης του 100% του ποσού, μολονότι όλες οι οφειλές μας είναι ρυθμισμένες/τακτοποιημένες και τηρούμε τις ρυθμίσεις μας !!
Πρέπει, να τονιστεί, τέλος, ότι 1/1/2017 με την σύσταση του " Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης " έρχεται να προστεθεί νέο χαράτσι στις ασφαλιστικές εισφορές για το Δήμο και τους εργαζόμενους . Για τον Δήμο η επιβάρυνση αυτή για το 2017 αγγίζει τις 605.000 ευρώ. (και αντιστοιχεί στο 1/4).
Το 2018 διπλασιάζεται το ανωτέρω ποσόν ( 2/4) , το 2019 τριπλασιάζεται ( 3/4) και το 2020 τετραπλασιάζεται ( 4/4).!
Παρά τα ανωτέρω , πήραμε και γενναίες αποφάσεις για να ενισχύσουμε τους δημότες μας και τους εργαζομένους: Προχωρήσαμε σε παράταση των οκτάμηνων συμβάσεων ΙΔΟΧ στις ανταποδοτικές υπηρεσίες μέχρι 31/12/2016 καθώς και μέχρι 31/12/2017 σε σύνολο 221 εργαζομένων.
Προχωρήσαμε σε μείωση 7% επί των τελών κατάληψης κοινοχρήστων χώρων και σε μείωση 3% επί των ανταποδοτικών τελών.
Με αυτά τα δεδομένα και τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες, που αναλύσαμε, κάναμε ό,τι καλύτερο μπορούσαμε για να κλείσουμε και φέτος τον προϋπολογισμό μας , και καλώ το Σώμα να τον ψηφίσει. Ευχαριστώ τον Δ/ντη Οικονομικών Υπηρεσιών και την Προϊσταμένη του Τμήματος Προϋπολογισμού για την υπερπροσπάθεια, που κατέβαλαν.
Σας ευχαριστώ».