Η ΟΛΠ Α.Ε. παρουσίασε στους αυτοδιοικητικούς και άλλους τοπικούς φορείς το νέο επεκτατικό σχέδιο επενδύσεων που στο τέλος της πενταετίας(περίοδος 2016 – 2021) θα μιλάμε, αν τελικά ολοκληρωθούν οι προτάσεις, για γιγάντωση των ήδη εν λειτουργία δραστηριοτήτων. Στο τέλος της περιόδου  για παράδειγμα θα έχει κατασκευαστεί ένα νέο λιμάνι  νότια του υπάρχοντος λιμανιού (σχέδιο κατασκευής συνολικού μεγέθους 175 στρεμμάτων).

Η αρνητική μου άποψη πάνω στο σχέδιο που παρουσιάστηκε, να επισημάνουμε ότι σε μερικά σημεία δεν διαφέρει από τις προτάσεις που παρουσιάστηκαν με το πιο επίσημο τρόπο το 2010, είναι ότι και αυτή την φορά το πλάνο τοποθετείται μακριά από την πόλη του Πειραιά, ολοκληρώνοντας επίσημα πλέον την αποκοπή του λιμανιού από τον δήμο Πειραιά που ξεκίνησε με τη σύμβαση παραχώρησης του το 2016 στην Cosco.

Από το 2010  το λιμάνι θεωρείται ότι θα αποτελέσει βασικό πυλώνας αναγέννησης της Ελληνική οικονομίας, με πολλαπλά οφέλη για την ευρύτερη περιοχή του Πειραιά. Στο σκεπτικό όλων των υποστηρικτών ήταν το δήθεν δεδομένο ότι η ΟΛΠ που διαχειρίζεται το λιμάνι θα ανοιχτεί ακόμα περισσότερο στους πολίτες των παραλιμένιων περιοχών κυρίως μέσω της δημιουργίας της λεγόμενης Πολιτιστικής Ακτής. Πιο συγκεκριμένα στο αρχικό σχέδιο περιλαμβάνονταν και η κατασκευή Μουσείου Ενάλιων αρχαιοτήτων, η σύνδεση του με τον αρχαιολογικό χώρο της Ηετιώνιας Πύλης που ευτυχώς σύντομα θα παραδοθεί στο κοινό χάριν στην εξαιρετικής δουλειάς της Εφορίας αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής και της αντιπεριφέρειας Πειραιά, κάτι που δεν αναφέρεται στη αναθεωρημένη πρόταση.

Εγκαταλείποντας την δημιουργία της πολιτιστικής ακτής, η εταιρεία έχει ως κυρίαρχο στόχο την περαιτέρω επέκταση των δραστηριοτήτων της δίχως να συνυπολογίζει ότι εργάζεται σε κατοικημένη περιοχή, σε περιοχές που προηγούμενες επενδύσεις συνεισφέρουν στην εκδήλωση πλημμυρικών φαινομένων, σε θαλάσσιο χώρο ευαίσθητο μεσογειακό άρα υπό προστασία και στενό, μικρό για να αντέξει αυτή την επενδυτική λαίλαπα των επόμενων ετών. Αυτά τα στοιχεία συνηγορούν ότι ο Πειραιάς τα επόμενα χρόνια θα γειτνιάζει με ένα λιμάνι που αναπτύσσει μία όχι καλή βιώσιμη αειφόρο ανάπτυξη.


Πιο συγκεκριμένα οι ενστάσεις μου στο νέο Master Plan είναι στα εξής σημεία:
  • Προτείνεται η επέκταση του λιμανιού στα νότια χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι πιέσεις στην ατμόσφαιρα-ξηρά-θάλασσα και των κινδύνων τόσο για τα οικοσυστήματα όσο και για την ανθρώπινη υγεία, δίχως να έχει προηγηθεί ένας θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός για την Θαλάσσια ασφάλεια και πιθανή αντιμετώπιση της θαλάσσιας ρύπανσης από την αύξησης της κυκλοφορίας των πλοίων σε στενότερους διαύλους ναυσιπλοίας που πιθανόν θα φέρουν καθυστερήσεις στα δρομολόγια της ακτοπλοίας.


Διατυμπανίζεται ότι σύντομα έρχονται μεγαθήρια containerships, ενώ στο μέλλον θα φιλοξενούνται με την κατασκευή του νέου λιμένα μεγαθήρια κρουαζιερόπλοια για τα οποία θα έχουμε ξενοδοχεία διαμονής εντός λιμενικής ζώνης, θα παρέχουμε all inclusive θαλάσσιο τουρισμό δηλαδή με ελάχιστα οφέλη για τον μικροεπιχειρηματία του Πειραιά. Θα έχουμε περαιτέρω επιβάρυνση του αέρα, αύξηση του θορύβου από την κυκλοφοριακή αύξηση αυτοκινήτων, μέσων μεταφοράς και πλοίων κυρίως πετρελαιοκίνητων για την εξυπηρέτηση των επιβατών. Τα τελευταία χρόνια ο σταθμός μέτρησης ατμοσφαιρικών ρύπων του Πειραιά έχει πολλές πρωτιές και ¨πρωταθλήματα¨ σε ρύπους όπως τα αιωρούμενα σωματίδια και τα οξείδια του αζώτου, και κατατάσσεται στις πλέον επιβαρυμένες αστικές περιοχές από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

  • Στην περιοχή μπροστά από του Σκλαβενίτη στο Κερατσίνι είχαμε καταστάσεις πλημμύρας πολύ κοντά χρονικά με το τραγικό συμβάν με τους νεκρούς στην Μάνδρα, όπου ένα από τα βασικά αίτια της εμφάνισης τέτοιων κινδύνων καταστροφής είναι η αποκοπή των φυσικών ροών του νερού προς την θάλασσα. Από το 2002 στη συμβολή των λεωφόρων Δημοκρατίας και Γρ. Λαμπράκη, στο Νέο Ικόνιο, έγινε από τον ΟΛΠ επιχωμάτωση για την επέκταση κατά περίπου 250 μέτρων της προβλήτας και ο Αντιπεριφερειάρχης Πειραιά, που είχε θέσει το θέμα με επιστολή του στον ΟΛΠ, σημείωσε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της Περιφέρειας το πρόβλημα δημιουργήθηκε μετά από το 2002, οπότε υπογραμμίζει την ανάγκη να δοθεί άμεσα λύση για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Στο νέο Master Plan προβλέπεται να έχουμε επιπλέον επιχωματώσεις και κατασκευές πενταόροφων κτηρίων επενδύσεις που θα τροφοδοτήσουν την εμφάνιση επικίνδυνων καταστάσεων αφού το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής είναι εδώ και τα ακραία καιρικά φαινόμενα συχνότερα.

Τέλος είναι πιστεύω προκλητικό αφού ιδιωτικοποιήθηκε η ΟΛΠ Α.Ε. και πλέον δεν δεσμεύεται από πληρωμές όπως για την χρήση του ΣΕΜΠΟ που αποτελούν πλέον μέρος των  κερδών της εταιρείας, να γίνουν αυτές οι επενδύσεις με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ στο ποσοστό του 95% λες και πρόκειται για εταιρεία δημοσίου συμφέροντος.

Το σχέδιο έχει θετικά στοιχεία όπως η επαναχρησιμοποίηση κτιρίων η αποτελεσματικότερη λειτουργικότητα, η επαναλειτουργία της Ζώνης Περάματος όμως όλα τα στοιχεία συνηγορούν ότι θα έχουμε εμπορικές και ναυτιλιακές δραστηριότητες σε μία κλειστή λιμενική ζώνη που δεν πληροί τα κριτήρια μίας αρμονικής ισορροπίας με το περιβάλλον και την κοινωνία

Κυριάκος Τσιπούρας
Κάτοικος σε απόσταση 200 μέτρων από τα κρουαζιερόπλοια

 
Top