Πριν από 3 χρόνια, το κυβερνών κόμμα χαρακτήριζε αποικιοκρατική τη σύμβαση για τους δύο προβλήτες του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά με την κινεζική Cosco, εξαγγέλλοντας την επαναδιαπραγμάτευση της παραχώρησης (για 35 χρόνια). Σήμερα, βάζει «πλώρη» για την ιδιωτικοποίηση των ΟΛΠ και ΟΛΘ, στο όνομα της διασφάλισης των μισθών και συντάξεων. Άλλη μία πράξη στο έργο των ιδιωτικοποιήσεων ξεσηκώνει εργαζόμενους και προκαλεί αντιδράσεις στο εσωτερικό του ΠΑΣΟΚ.
Tα «κουκιά»
Το ελληνικό δημόσιο κατέχει σήμερα το 75% των λιμανιών στον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, την ώρα που η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στην τρόικα για την πώληση περιουσιακών στοιχείων που θα διασφαλίσουν την καταβολή της δόσης του Ιουλίου (12 δις ευρώ). Εκτιμάται πως τυχόν πώληση μετοχών που κατέχει το ελληνικό δημόσιο στον ΟΛΠ θα επιφέρει έσοδα περίπου 270 εκατ. ευρώ, όταν η ετήσια κερδοφορία του Οργανισμού κυμαίνεται περίπου στα 30 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι οι επενδύσεις με ίδια κεφάλαια του ΟΛΠ, την περίοδο 2002-2010, ανέρχονται σε 390 εκατ. ευρώ. Για τον ΟΛΘ υπολογίζεται ότι η ιδιωτικοποίηση θα διασφαλίσει έσοδα 103,5 εκατ. ευρώ, με το αποθεματικό του να ανέρχεται σήμερα σε 75 εκατ. ευρώ και η κερδοφορία του να βαίνει αυξανόμενη (κυμαίνεται διαχρονικά μέχρι 20 εκατ. ευρώ ετησίως).
Πυρά εκ των έσω
«Είναι ακατανόητο γιατί πουλάμε το λιμάνι. Τη θεωρώ τυφλή και ξεπερασμένη αυτή την πρακτική. Το ζήτημα δεν είναι εισπράξεις μερικά εκατομμύρια ευρώ. Είναι να δημιουργήσεις μια πορεία αναπτυξιακή και προσοδοφόρα, όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη», τόνισε χαρακτηριστικά (στο ρ/σ Bήμα) ο βουλευτής Πειραιά του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Καρύδης, ο οποίος επισήμανε πως υπό τον ΟΛΠ μπαίνουν και όλα τα μεγάλα λιμάνια της Αττικής: Ραφήνα, Λαύριο, Ελευσίνα.
Είχε προηγηθεί ανάλογη τοποθέτηση από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΛΠ Γιώργου Ανωμερίτη, ο οποίος εξέφρασε την πεποίθηση πως «το ‘θατσερικό’ μοντέλο πλήρους ιδιωτικοποίησης λιμένων εγκαταλείφθηκε και από τους πιο φανατικούς οπαδούς του, το κρατικό μοντέλο της πελατειακής δημοκρατίας έχει ήδη ξεπεραστεί και απαιτεί μεταρρυθμίσεις». Ο ίδιος τάχθηκε υπέρ της διατήρησης «του δημόσιου ιδιοκτησιακού χαρακτήρα των εθνικής σημασίας λιμένων, με στόχο την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της ελληνικής οικονομίας και των επιχειρήσεων της χώρας» και της παραχώρησης σε ιδιώτες «νέων λιμενικών έργων και υπηρεσιών μέσω συμβάσεων παραχώρησης.
«Μητέρα των μαχών»
Η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμανιών Ελλάδας (ΟΜΥΛΕ) έχει προειδοποιήσει για κλιμάκωση των κινητοποιήσεών της με οποιοδήποτε τίμημα, τονίζοντας ότι είναι κατοχυρωμένη νομικά η κατοχή από το ελληνικό δημόσιο του 51% του μετοχικού κεφαλαίου στα δύο μεγάλα λιμάνια. Επισημαίνει δε πως προβλέπεται ειδική μέριμνα για τη μονιμότητα όλων των εργαζομένων. Η ίδια κάνει λόγο για απεμπόληση της δημόσιας αρχής σε ξένο επενδυτή και υπογραμμίζει με τη σειρά της πως δεν υπάρχει προηγούμενο μιας τέτοιας πολιτικής στην Ευρώπη, παρά μόνο σε περιφερειακά λιμάνια της Βρετανίας επί Θάτσερ. Άλλωστε, όπως τόνισε με τις «εμπρηστικές» δηλώσεις του ο κ. Ανωμερίτης, «τα λιμάνια της Ευρώπης κατά 96% είναι δημόσια και μόλις κατά 4% ιδιωτικά».
Οι εργαζόμενοι θεωρούν παράλληλα ότι η είσοδος της COSCO στον ΟΛΠ αποτελεί αρνητικό προηγούμενο, καθώς δεν έχει συμβάλει στην αύξηση της διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων και προσθέτουν πως αντί για 1000 διαφημιζόμενες θέσεις εργασίας, σήμερα υπάρχουν 150 εργαζόμενοι και μάλιστα υπό κακές συνθήκες. Αναφέρονται άλλωστε στην παράμετρο των στρατηγικών θέσεων των δύο λιμανιών που προσφέρουν μεγάλα περιθώρια εμπορικής διείσδυσης στις διεθνείς αγορές. Σημειώνεται πως από τα κομβικά λιμάνια της χώρας εξυπηρετείται το 90% του εισαγωγικού και του εξαγωγικού εμπορίου. Σε αυτό το πλαίσιο, αναφερόμενοι στο μέτωπο των λιμανιών, μιλούν για «μητέρα των μαχών».
Η εμπειρία
Τα ευρήματα παλαιότερης έρευνας των ΟΜΥΛΕ και ΓΣΕΕ καταδεικνύουν πως το 90% του θαλάσσιου εμπορίου της ΕΕ το διαχειρίζονται λιμάνια που οι επενδύσεις και οι αποφάσεις τιμολόγησης κύρια των υποδομών εξαρτώνται από τις χρηματοδοτήσεις των δημοσίων Λιμενικών Αρχών, με την κρατική ενίσχυση να λαμβάνει ποικίλες μορφές, όπως δάνεια με προνομιακούς όρους, φοροαπαλλαγές, προνομιακές μισθώσεις γης και παροχή βοηθητικών διοικητικών και τεχνικών υπηρεσιών.
Επιπλέον, εξάγεται το συμπέρασμα πως όταν η Λιμενική Αρχή έχει δημόσια οντότητα και παρέχει τόσο την υποδομή όσο και την ανωδομή, συμβάλλει σε μεγαλύτερο βαθμό στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας. Αντίθετα, όσο αυξάνει η παρέμβαση του ιδιωτικού τομέα στις λιμενικές δραστηριότητες τόσο μικρότερες είναι οι θετικές επιδράσεις στην τοπική οικονομία.
*Μέσω της «φιλικής διευθέτησης», έλυσαν τις διαφορές τους ΟΛΠ και Cosco αναφορικά με το χρονοδιάγραμμα λειτουργίας του προβλήτα ΙΙΙ αλλά και την ολοκλήρωση των έργων στον προβλήτα ΙΙ. Σύμφωνα με τη διοίκηση του ΟΛΠ, δεν αλλάζουν τα συνολικά οικονομικά μεγέθη της Σύμβασης Παραχώρησης και τα ετήσια ανταλλάγματα της ΣΕΠ Α.Ε. προς τον ΟΛΠ Α.Ε., με την εκτέλεση των έργων του προβλήτα ΙΙΙ να ξεκινά κανονικά την 1/10/2011. Πληροφορίες, πάντως, κάνουν λόγο για επιμήκυνση του χρόνου ολοκλήρωσης του προβλήτα ΙΙΙ από την Cosco έως το 2020, καθώς η διαδικασία συνδέεται και με τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης την οποία επικαλείται η κινεζική εταιρεία.
tvxs.gr
Aυτό το άρθρο προέρχεται από το: http://neakeratsiniou.blogspot.com/2011/06/blog-post_7105.html#ixzz1P0NCQw32