ΝΕΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΙΡΕΤΩΝ ΚΑΙ ΟΤΑ.
Από τον κ. Ιωάννη Αγγελόπουλο τ. Αντιδήμαρχο ,  και Νομικό Σύμβουλο  του  Δημάρχου Πειραιά. Συνέντευξη  που  δόθηκε  στις 30-01-2017

Τα νέα θεσμικά  προβλήματα των  Αιρετών κ  των Οργανισμών Τοπικής  Αυτοδιοίκησης, που προέκυψαν  με ή χωρίς την ευθύνη της κυβέρνησης  κ  που συμπιέζουν  ακόμα  περισσότερο  τη  λειτουργία των   τελευταίων (οργανισμών Τοπικής  Αυτοδιοίκησης(ΟΤΑ)), συμποσούνται  στα  εξής:
1)Επαναφορά της αποζημίωσης των μελών των  Δημοτικών   Συμβουλίων, για τη συμμετοχή τους  στις  συνεδριάσεις, έστω και με  ένα συμβολικό ποσόν ώστε οι Αιρετοί  να μπορούν να καλύπτουν, έστω και κατ΄ελάχιστον, τις μετακι νήσεις  τους  , στις  σύγχρονες Δημοκρατίες, οι τελευταίες έχει  αποδειχθεί, ότι δεν μπορούν  να λειτουργήσουν χωρίς κόστη, έστω  και  σε ελάχιστη  κλίμακα.
2)Οι Αιρετοί  να τίθενται  σε αργία, μόνον  όταν παραπέμπονται αμετάκλητα  με βούλευμα  για κακούργημα, αλλά και  χωρίς  μόνον   όταν  έχει επιβληθεί  ο περιοριστικός  όρος της προσωρινής  κράτησης, που σημαίνει   με  με  απλά λόγια  ότι η Δικαιοσύνη  έχει σαφείς  ενδείξεις  περί  της ενοχής   του κατηγορούμενου.
Μέχρι τώρα, ισχύει  ο πρώτος  όρος, δηλαδή παραπομπή για κακούργημα  με αμετάκλητο  βούλευμα, που  δεν σημαίνει  υποχρεωτικά, ότι ο κατηγορούμενος θα καταδικαστεί  οπωσδήποτε, εφόσον  δεν συντρέχουν  οι περιοριστικοί  όριοι κ  ειδικώτερα  αυτός  της προσωρινής  κράτησης (προφυλάκισης), που  επιβάλλονται δε  ιδαίτερα   επιβαρυντικές  περιπτώσεις.
3)Χορήγηση ειδικών αδειών, για την άσκηση  των αρμοδιοτήτων  των αιρετών, προς τη  κατεύθυνση επέκτασης   σε όλους  τους Δημόσιους  Υπαλλήλους, ενώ  σήμερα η χορήγηση των παραπάνω ειδικών αδειών, παρέχεται   σε συγκεκριμένη κατηγορία δημοσίων υπαλλήλων.
4)Όχι στο θεσμό  της  απλής αναλογικής στη  λειτουργία   των  ΟΤΑ, που προτείνει η Κυβέρνηση, διότι  αυτή οδηγεί  σε ακυβερνησία  και διάλυση  των Δήμων .Συγκεκριμένα  αναφέρουμε  το απλό  παράδειγμα  ότι και   για την παραμικρή απόφαση, πολλώ  δε μάλλον  για θέματα μείζονος σημασίας,  ενός Δημοτικού   Συμβουλίου θα πρέπει να συναποφασίζουν δύο κ  τρεις Δημοτικές  παρατάξεις, με αποτέλεσμα ο νικητής Συνδυασμός να μην μπορεί  σε καμμία  περίπτωση, να επιβάλλει το πρόγραμμά του, για το οποίο ψηφίστηκε από τον  λαό της συγκεκριμένης πόλης.
5)Για την κινητικότητα των Δημοτικών Υπαλλήλων, είναι απαραίτητη η  σύμφωνη γνώμη των Δημάρχων, προκειμένου για τις μετατάξεις των δημοτικών υπαλλήλων. Μέχρι σήμερα ισχύει το καθεστώς, σε κάθε δημοτικό  υπάλληλο, να μετασάσσεται, κατόπιν  Αιτήσεώς του  προς το  αρμόδιο Υπουργείο, στο  οποίο επιθυμεί να μεταταχθεί, με απόφαση του συγκεκριμένου  Υπουργού, χωρίς  καν να ερωτάται ο Δήμος (συγκεκριμένα ο  Δήμαρχος), στον οποίο υπηρετεί ο ενδιαφερόμενος υπάλληλος, εαν  συμφωνεί στη  συγκεκριμένη μετάταξη.
6)Όχι στη μονιμοποίηση χιλιάδων συμβασιούχων, των ανταποδοτικών υπηρεσιών των  ΟΤΑ, ερήμην  των Δήμων, γεγονός που, εκτός  των Συνταγματικών κ νομικών προβλημάτων που δημιουργεί, επιβαρύνει  υπέρμετρα τους ήδη εγκεκριμένους προϋπολογισμούς των Δήμων.
  Υπάρχει πληθώρα περιπτώσεων , που οι κατά τόπους  Επίτροποι, δεν εγκρίνουν τα σχετικά  εντάλματα και δικαίως, στηριζόμενοι κυρίως  στο  Σύνταγμα, που προβλέπει  ρητά  ότι οι  συμβασιούχοι ορισμένου χρόνου ολοκληρώνουν  την εργασία τους, με το πέρας  της  ισχύος  της  σύμβασής  τους και δεν μπορεί  η τελευταία  να παρατείνεται με κανένα τρόπο.
  Να τονισθεί, ότι  κανένας νόμος  δεν μπορεί να προβλέψει  το αντίθετο.Μόνο τροποποίηση  του  Συντάγματος, μπορεί ναπροβλέψει τη δυνατότητα της παράτησης  ισχύος των παραπάνω συμβάσεων . Μέχρι τότε  η Κυβέρνηση κ η κάθε Κυβέρνηση, δεν μπορεί να πειραματίζεται και να κρατά όμηρες τις ψυχές  τόσων ανθρώπων, με αντάλλαγμα τις ψήφους  τους στις   επερχόμενες  εκλογές, που από  ότι  φαίνεται  θα είναι  σύντομα.
7)Επαναφορά   του καθεστώτος  της δωσιδικίας των Δημάρχων, σε πρώτο   βαθμό, ενώπιον των  κατά τόπους  Εφετείων,  όπου   υφίσταται μείζονα  ασφαλιστική  δικλείδα, για το  όποιο  αδίκημα κατηγορείται ένας  Δήμαρχος, αφού  θ α  κριθεί  σε πρώτο βαθμό, από την αδιαφιλονίκητη  εμπειρία ανώτερων  δικαστών.
  Σήμερα, οι Δήμαρχοι  κρίνονται  σε πρώτο βαθμό, από τα κατά τόπους τριμελή πλημμελιοδικεία, όπου   ναι  μεν απονέμεται  δικαιοσύνη, αλλά  όπως  και να το κάνουμε, οι Εφέτες  είναι  εκείνοι, που και  την εμπειρία έχουν  και αξίζει να δικάζουν τους   αιρετούς  Δημάρχους,  σαν  ουσιώδη  πρωτογενή   θεσμό  της  Δημοκρατίας.
8)Αφήσαμε τελευταία  τη  Θρυαλλίδα του άρθρου  το του Ν.4387/2016 (Νέος  Ασφαλιστικός Νόμος   Κατρούγκαλου, όπως επικαλλείται), που προβλέπει  τη  περικοπή στο 100% της  σύνταξης  του συνταξιούχου-αιρετού, για όσο  χρονικό διάστημα  διατηρεί την  ιδιότητα αιρετού.
  Αποκαλέσαμε Θρυαλλίδα  την ήδη   εφαρμογόμενη διάταξη,   διότι προδήλως   απαγορεύει και δη  αντισυνταγματικά την εκλογή  ενός συνταξιούχου σαν  αιρετού, εκτός ένα παραιτηθεί  της σύνταξής  του.
  Σημειωτέον, πρέπει να τονισθεί , ότι η  απογορευτική  αυτή  διάταξη δεν αφορά  τους Αντιδημάρχους, όπως πολλοί  νομίζουν, αλλά τον  οποιοδήποτε αιρετό, έστω και  απλό  Δημοτικό Σύμβουλο.
  Εδώ όμως υπάρχει  το ανυπέρβλητο  εμπόδιο του Συντάγματος, το οποίο  ορίζει,  ότι  κάθε  Έλληνας  έχει το δικαίωμα του Εκλέγειν  και Εκλέγεσθαι, χωρίς να  τίθενται περιοριστικοί όροι, είτε  για την παραίτηση από την  σύνταξή του, είτε  για οποιοδήποτε   άλλο θεμελιώδες δικαίωμα του   πολίτη.Φρονούμε   ότι η Κυβέρνηση  διολίσθησε  επικίνδυνα  σε φασίζοντα  μέτρα,  όπως  το συγκεκριμένο (με την διάταξη αυτή  του άρθρου και του νόμου),  κ δεν απομένει τίποτα , αν δεν αλλάξει σύντομα  η διάταξη αυτή,  παρά να περιμένουμε τη πρώτη προσφυγή  ενδιαφερόμενου  ενώπιον του    Συμβουλίου της Επικρατείας, για να αποφασίσει τη  πρόδηλη αυτή αντισυνταγματικότητα της παραπάνω διεξαγωγής.
 
Top